این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات حقوق خصوصی
، جلد ۴۲، شماره ۱، صفحات ۱۸۱-۱۹۹
عنوان فارسی
مبحثی از مباحث تحلیل اقتصادی حقوق مصرف کننده: فلسفه اقتصادی حق تعویض یا استرداد کالای معیوب و جایگاه آن در حقوق ایران
چکیده فارسی مقاله
در اکثر قریب به اتفاق تحقیقات راجع به کالای معیوب، سخن از مسئولیت ناشی از مصرف این نوع کالاها، جبران خسارت و مبانی مختلف چون تقصیر، مسئولیت محض و... بوده است و کمتر به مقوله وجود یا عدم وجود حق استرداد یا تعویض کالای معیوب برای مصرف کننده پرداخته شده است. این در حالی است که اعمال این حق، مقدم بر حق جبران خسارت بوده و از آن اقتصادی تر است. خصوصاً اینکه در بسیاری از موارد، اساساً زیانی به مصرف کننده کالای معیوب وارد نمی شود و طبیعتاً بحث جبران خسارت نیز مطرح نمی شود. این مقاله برای رفع نسبی این خلا تحقیقاتی، بر مبنای رویکرد تحلیل اقتصادی حقوق به بررسی مبانی اقتصادی این دو حق و جایگاه آن در حقوق ایران می پردازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
THE ECONOMIC PHILOSOPHY OF RIGHT TO REPLACEMENT AND RIGHT TO RETRACTION OF DETECTIVE GOODS AND THEIR POSITION IN IRANIAN LAW
چکیده انگلیسی مقاله
The most of researches on detective goods have emphasis on tort law i.e. restitution, negligence liability, strict liability and … therefore, they have not pay attention to the right to replacement and the right to restitution of detective goods; however, the mentioned rights are more economical and prior to restitution; particularly, there is no damage related to detective goods. This article tries to consider the economic philosophy of right to replacement and right to retraction of detective goods and their position in Iranian Law from the view of economic analysis of law. The most of researches on detective goods have emphasis on tort law i.e.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محسن صادقی |
دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
زهرا آقاجانی |
موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
سازمان اصلی تایید شده
: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی (Institute for trade studies and research)
نشانی اینترنتی
http://jlq.ut.ac.ir/article_29823_b9f4964970b57807bad8d973764390b3.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1148/article-1148-215034.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات