این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات حقوقی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱-۴۰

عنوان فارسی تحلیل رقابتی قیمت گذاری گزاف در چارچوب حقوق مالکیت فکری توسط بنگاه‌های مسلط
چکیده فارسی مقاله قیمت‌گذاری گزاف یکی از رویه‌های استثمارگرایانه بنگاه‌های مسلط است که سبب ورود ضرر مستقیم به مصرف‌کنندگان می‌شود. در نقطه مقابل، حقوق مالکیت فکری به دارنده اجازه می‌دهد قیمت محصولات یا حق‌الامتیاز تکنولوژی خود را به‌گونه‌ای تعیین کند تا علاوه بر کسب سود و منفعت، سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه را نیز جبران کنند. این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی نظام‌های حقوقی ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران را مورد مطالعه قرار داده در جستجوی پاسخی روشن به این سئوال است که در فرض رویارویی حقوق رقابت و حقوق مالکیت فکری در بحث قیمت‌گذاری گزاف این نظام‌ها چه رهیافتی را اتخاذ خواهند کرد. در امریکا، اعتقاد بر این است که دست‌های نامرئی بازار قیمت­ها را کنترل کرده و حقوق رقابت ابزار کارآمدی برای قیمت‌گذاری نیست، لذا دارنده حقوق مالکیت فکری آزاد است قیمت دارایی‌های فکری خود را تا حدی که بازار تحمل آن را دارد افزایش دهد. در نقطه مقابل، اتحادیه اروپا تفاوتی بین اموال مادی و حقوق و دارایی‌های فکری قائل نشده و قیمت‌گذاری گزاف دارایی‌های فکری توسط بنگاه‌های مسلط نیز ضد رقابتی قلمداد شده است. این رویکرد، عیناً در حقوق ایران نیز پذیرفته شده، بااین‌حال رشد و پیشرفت اقتصادی مستلزم حمایت همه‌جانبه‌ای از دارندگان حقوق مالکیت فکری است و یکی از این حمایت‌ها که باعث افزایش انگیزه نوآوری می‌شود، آزادی قیمت‌گذاری دارایی‌های فکری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Competitive Analysis of Excessive Pricing in intellectual property Rights Scope by Dominant Firms
چکیده انگلیسی مقاله One of the exploitative behaviors of prominent corporations is excessive pricing, which causes direct harm to consumers. On the contrary, IP rights let holders to set price of products and technologies in a way to compensate investment in Research and Development (R&D) and earn profit. This research tackles the approaches of Iran, USA and EU legal systems in a case of encountering IP rights and Competition Law in the field of excessive pricing. In US legal systems, they believe that invisible hands can control prices and competition law is not an appropriate instrument for pricing so the holders of intellectual property right is free to increase prices On the contrary, there is not any difference between IP rights and other property in EU and excessive pricing by dominant firms is competition laws. This approach has been accepted in Iran’s legal system. However, success with this approach in Iran requires comprehensive support by innovators and IP rights holders. freedom of IP pricing is one of these support mechanisms that increases incentive for innovation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحید حسنی سنگانی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر

سید حسین صفایی |
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://jls.shirazu.ac.ir/article_5487_f00d36906d804a097c36350a8cd37e02.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1151/article-1151-2150577.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات