این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۶، شماره ۹۹، صفحات ۵۵-۹۴

عنوان فارسی سیاست‌پژوهی گسترش سواد رسانه‌ای در آلمان، انگلستان، هند و اردن
چکیده فارسی مقاله مقاله حاضر، روایتی تاریخی را از تجربه سیاستگذاری در حوزه سواد رسانه‌ای در چهار کشور ارائه می‌دهد. دو کشور آلمان و انگلستان، به‌عنوان کشورهای پیشرو در حوزه سیاستگذاری‌های ارتقای سواد رسانه‌ای و دو کشور هند و اردن، به‌عنوان کشورهای مشابه با ایران انتخاب شده‌اند. نتایج این مطالعه تاریخی ـ تطبیقی نشان می‌دهد که سیاستگذاری‌های ارتقای سواد رسانه‌ای در کشورهای پیشگام، به مرحله آموزش‌های همگانی سواد رسانه‌ای رسیده است. در ادامه، نگاه به مخاطب در سیاست‌های ارتقای سواد رسانه‌ای کشورهای پیشرو در حوزه سواد رسانه‌ای، از مخاطب منفعل به مخاطب فعال و در نهایت، شهروندی کارآمد و مسئول تبدیل شده است. در مقابل، در دو کشور در حال توسعه و مشابه ایران، سیاستگذاری ارتقای سواد رسانه‌ای هنوز در الگوی «مهندسی فرهنگی» و الگوهای سیاستی «دستوریِ از بالا به پایین» درجا می‌زند. در بخش نهایی، مقاله حاضر از «دانشی فرهنگی» سخن به میان می‌آورد. این دانش فرهنگی از دل ارتقای سواد رسانه‌ای شهروندان ایرانی و از خلال ارتقای مداوم آگاهی‌های سیاسی ـ اجتماعی آنان حاصل می‌شود؛ دانشی که شکل‌گیری و انباشت آن نیازمند فرا رفتن از الگوی رسانه‌ای حمایت است که بر فضای رسانه‌ای کشور حاکم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Policy Research in Promoting Media Literacy in Germany, England, India and Jordan
چکیده انگلیسی مقاله This article provides a historical account of the media literacy policy experience in four countries. Germany and the United Kingdom were selected as leading countries in the field of media literacy policies, and the two countries of India and Jordan were selected as comparable to Iran. The results of this historical comparative study showed that media literacy policies in the leading countries have reached the stage of public media literacy education. The audience situation based on the promoting media literacy policies of The leading countries have turned from passive to active position, and ultimately, become an efficient and responsible citizen. In contrast, in two developing and similar to Iran countries , media literacy promotion policies still fit into the "cultural engineering" paradigm and "top-down instructive" policy models. The "Cultural Knowledge" was discussed In the final section of the article. Cultural knowledge is derived from the promotion of media literacy of Iranian citizens and through the continued promotion of their political and social awareness, the knowledge that its formation and accumulation requires transcending the patriotic media model that dominates the country's media environment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد سروی زرگر |
دکترای جامعه‌شناسی، دانشگاه دویسبورگ ـ اسن آلمان

نسترن عیسی‌زاده |
کارشناسی ارشد پژوهش در هنر، دانشگاه پیام نور، تهران


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_37377_c1e6347c3bfa306d28fabf99dbe9eb57.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات