این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۶، شماره ۹۹، صفحات ۹۵-۱۲۶

عنوان فارسی بررسی سواد رسانه‌ای خبری در میان دانش‌آموزان دبیرستانی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله یکی از موضوعات مهم در زمینه سواد رسانه‌ای، تهیه شاخص‌های معتبر برای سنجش میزان سواد مخاطبان است. هدف از پژوهش حاضر نیز بررسی و آزمون شاخص‌های سواد رسانه‌ای خبری (نیاز‌شناختی، منبع شخصی مخاطب و ساختارهای دانشی) مبتنی بر الگوی شناختی جیمز پاتر بوده‌ است. به همین منظور، ابتدا به سنجش سواد رسانه‌ای خبری دانش‌آموزان و رابطه میان متغیرهای مورد بررسی پرداخته ‌شده‌ است. جامعه آماری از دانش‌آموزان پایه یازدهم شهر تهران (سال تحصیلی 98-97) تشکیل ‌شده‌ است که تعداد 466 نفر از آنان به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده‌اند. پرسشنامه پژوهش از مطالعه مکسل، اشلی و کرافت، اقتباس و پس‌ از انجام پیش‌آزمون و تعدیل و بومی‌سازی، اجرا شده است. تحلیل خوشه‌ای نشان داد که الگوی پاتر برای ارزیابی سواد رسانه‌ای خبری دانش‌آموزان شهر تهران، از اعتبار لازم برخوردار است. همچنین سواد رسانه‌ای خبری اغلب پاسخگویان در حد متوسط قرار دارد. تحلیل مؤلفه‌های سواد رسانه‌ای خبری نیز نشان داد که «نیاز‌شناختی» بیشترین نقش را در تعیین سطح سواد رسانه‌ای خبری مخاطبان ایفا می‌کند. از میان مؤلفه‌های فرعی مورد بررسی (شک نسبت به رسانه‌ها، انگیزه درونی مصرف خبر، اطلاع از جهان واقعیت)، دو مؤلفه اخیر، با سواد رسانه‌ای خبری رابطه دارند. همچنین میان انگیزه درونی مصرف خبر و نیازشناختی رابطه برقرار است، اما میان جنسیت و سواد رسانه‌ای خبری رابطه‌ای دیده نمی‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Study on News Media Literacy Among High School Students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله One of the important issues in the field of media literacy is the provision of credible indicators to measure audience literacy. The purpose of this study is to examine news media literacy indicators ("need for cognition", "personal locus", and "knowledge structures") based on James Potter's cognitive model. It then measures students' media literacy and examines the relationship between the variables studied. The statistical population of the study consisted of junior students in Tehran (2018-2019 academic year). The number of 466 sample were selected by multistage cluster sampling method. The research questionnaire was adapted from the study of Maksl, Ashley and Craft and conducted after pre-test and adjustment. Cluster analysis showed that the Potter model is valid for evaluating the students' media literacy in Tehran. Also, media literacy of most respondents was moderate. Analysis of the components of news media literacy showed that "need for cognition" has the most impact on determining the level of news media literacy of the audience. of the sub-components examined ("skepticism", "intrinsic motivation", "reality"), there is a significant relationship between the two latter components and news media literacy. There is also a relationship between "intrinsic motivation" and "need for cognition", but there is no relationship between gender and news media literacy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصر اسدی |
دکترای علوم ارتباطات، مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه

علیرضا خوشگویان فرد |
دکترای سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبائی

سیما میربخش |
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_37378_ed181fcd1a9a0e9d555a7fc1a38c4654.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات