این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۶، شماره ۹۹، صفحات ۱۶۳-۱۹۷

عنوان فارسی بررسی رابطه سواد رسانه‌ای و مصرف رسانه‌ای با جامعه‌پذیری سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی‌ واحد تبریز
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین مصرف رسانه‌ای و سواد رسانه‌ای با جامعه‌پذیری سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد تبریز بوده است. برای این منظور، از روش پیمایشی استفاده شده است و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌های سواد رسانه‌ای، مصرف رسانه‌ای و جامعه‌پذیری سیاسی دانشجویان بوده است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز؛ شامل 27000 دانشجو تشکیل می­‌دهند که در سال تحصیلی 97-96 در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف این دانشگاه مشغول به تحصیل بوده­‌اند. نمونه آماری، شامل 400 دانشجوی این دانشگاه متناسب با جنسیت، مقطع و رشته تحصیلی بوده و پرسشنامه پژوهش روی این نمونه آماری اجرا شده است. بر اساس نتایج پژوهش، بین میزان مصرف رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای و ابعاد سه‌گانه آن؛ یعنی میزان آگاهی یا رژیم رسانه‌ای، میزان تحلیل پیام‌های رسانه‌ای و میزان برخورداری از دیدگاه انتقادی، با میزان جامعه‌پذیری سیاسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز رابطه معنا‌دار وجود دارد. دانشجویان مرد از مصرف رسانه‌ای، سواد رسانه‌ای و همچنین جامعه‌پذیری سیاسی بالاتری نسبت به دانشجویان زن برخوردار بوده‌­اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Media Literacy and Media Consumption with Political Socialization of Students of Islamic Azad University of Tabriz Branch
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the article is to study of the relationship between media consumption and media literacy with political socialization of students of Islamic Azad University of Tabriz. The research was conducted by survey method and data was collected by media literacy, media consumption and students' political socialization questionnaires. The statistical population consisted of 27000 students of Islamic Azad University of Tabriz, who were studying in different fields and degree in the academic year of 2017-2018. The sample consisted of 400 students stratified on gender, degree and field of study. According to the results, there is a significant relationship between media consumption, media literacy and its three dimensions (media awareness or diet, media content analysis and critical thinking) with the political socialization of students of Islamic Azad University of Tabriz. Media consumption, media literacy, and political socialization among the male students were more than the female students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله داود ابراهیم‌پور |
دکترای جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی و ارتباطات، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_37396_fdf8f426cbbef2745d67e9ef8952519c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات