این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های ارتباطی، جلد ۲۶، شماره ۹۹، صفحات ۱۹۹-۲۳۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش سواد رسانه‌ای بر کاهش اضطراب اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه تبریز
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر که اثر‌بخشی آموزش سواد رسانه‌ای را بر کاهش اضطراب اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار داده، پژوهشی نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون همراه با گروه گواه بوده است. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه تبریز تشکیل می‌دهند که از میان آنها 30 نفر به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) انتخاب شده‌اند. ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته اضطراب اطلاعاتی به‌عنوان پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون مورد استفاده قرار گرفته و برنامه آموزشی طراحی شده به‌عنوان متغیر مستقل، در 9 جلسه 2 ساعته، هفته‌ای دو جلسه اجرا شده است. در نهایت نیز داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس و در نرم‌افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. در تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کواریانس تک‌متغیره و چند‌متغیری استفاده شده است. نتایج، کاهش معنادار میانگین نمرات پس‌آزمون اضطراب اطلاعاتی گروه آزمایشی را در مقایسه با نمرات گروه کنترل نشان می‌دهد. به‌طور کلی، آموزش سواد رسانه‌ای در سطح معناداری سبب کاهش اضطراب اطلاعاتی و مؤلفه‌های آن شده است؛ ازاین‌رو، پیشنهاد می‌شود که آموزش سواد رسانه بیش‌ازپیش مورد توجه مسئولان و سیاستگذاران آموزشی قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد، سواد رسانه‌ای، اضطراب اطلاعاتی، دانشجویان دانشگاه تبریز،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Media Literacy Education on Reducing Information Anxiety among Students of Tabriz University
چکیده انگلیسی مقاله The examined the effectiveness of media literacy education on reducing information anxiety of Tabriz University students using quasi-experimental study with pre & post test design with control group. The statistical population consisted of all students of Tabriz University, among whom 30 students were randomly selected into two experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. Data was collected by the researcher-made questionnaire of information anxiety for the pre and post test. The designed curriculum was implemented in 9 sessions of 2 hours, two sessions per week, as independent variable. Finally, data were analyzed using multivariate and univariate analysis by SPSS software. The results showed a significant decrease in the mean scores of the information anxiety in the experimental group compared to the control group. In general, media literacy education significantly reduced information anxiety and its components. So, it is recommended that media officials and policymakers pay more attention to media literacy education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی ایمان‌زاده |
دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشیار دانشگاه تبریز، تبریز، ایران، عضو هیئت‌علمی دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تبریز

جواد کریمی |
دکترای مشاوره، استادیار دانشگاه ملایر، همدان، ایران، گروه روان‌شناسی دانشگاه ملایر

فاطمه فرج‌پور بناب |
کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://cr.iribresearch.ir/article_37401_03fe0bbeed5d2777c305525f92e9273d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات