این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۵۱-۸۴
عنوان فارسی
بررسی نقش میانجیگریِ سبکهای تصمیمگیریِ عقلایی و شهودیِ مدیران بر رابطۀ هوش هیجانی و رفتارهای نوآورانه
چکیده فارسی مقاله
نوآوری در دنیای رقابتی امروز، نهتنها برای رشد سازمانها، بلکه برای بقای آنها ضرورتی انکارناپذیراست. سازمانهای امروزی به نوآوریهای سریع و مداوم در محصولات، خدمات، فناوری و فرایندها نیاز دارند و سازمانی که نمیتواند بهطورمستمر محصولات و خدمات نوآورانه به بازار عرضه کند، محکوم به شکست خواهد بود. دانشگاهها نیز بهعنوان یکی از اساسیترین نهادهای اجتماعی از این قاعده مستثنی نیستند و رفتارهای نوآورانه کارکنان و مدیران، اهمیتی اساسی در موفقیت آنها دارد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر هوش هیجانی بر رفتار نوآورانه مدیران با توجه به نقش میانجیگر سبکهای تصمیمگیری عقلایی و شهودی است. برای دستیابی به این هدف، نمونهای از مدیران یکی از دانشگاههای کشور، انتخاب و مورد پیمایش قرار گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش 107 نفر از مدیران ستادی، دانشکدهها و پژوهشکدههای این دانشگاه هستند. دادههای گردآوریشده با روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد که هوش هیجانی بر رفتار نوآورانه مدیران تأثیر مثبت و معنیدار دارد و بر سبک تصمیمگیری شهودی آنها تأثیرگذار است اما از طریق سبکهای تصمیمگیری عقلایی و شهودی، بر رفتار نوآورانه آنان اثر نمیگذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigating the Mediating Role of Rational and Intuitive Decision-Making Styles of Managers on the Relationship between Emotional Intelligence and Innovative Behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
In today’s competitive world, innovation is necessary not only for development of organizations but also for their survival. Today’s organizations need rapid and ongoing innovations of their products, services, technologies, and processes, and organizations which cannot supply innovative products and services continuously will be doomed to failure. Universities as one of the most basic social institutions are no exception and innovative behavior of organizations’ managers and staff has a crucial effect in their success. The purpose of this study is to investigate the effect of emotional intelligence on innovative behavior of managers, considering the mediating role of rational and intuitive decision-making styles. To achieve this goal, a sample of managers of one of the country’s universities was selected and surveyed. Population of the study consists of 107 staff managers of faculties and institutions of this university. Data were analyzed by structural equation modeling with partial least squares approach. The results show that emotional intelligence has a positive and significant effect on managers’ innovative behaviors and also has an effect on their intuitive decision-making style, but it does not effect on their innovative behaviors through rational and intuitive decision-making styles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا قربانی جاجرم | ghorbani jajarm
دانش اموخته مدیریت بازرگانی دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
غلامرضا ملک زاده |
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
علیرضا خوراکیان |
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://obs.sinaweb.net/article_21903_c6ef4598134ec32a50f6ba35bc06795c.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-216060.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات