این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۹-۱۴۴
عنوان فارسی
تحلیل روابط بین عوامل کلیدی مؤثر بر سکوت سازمانی با قواعد فازی
چکیده فارسی مقاله
سکوت سازمانی، با محدودکردن اظهارنظر کارکنـان، سبب کاهش اثربخشی تصمیمگیریهای سازمان و فراینـدهای تغییر میشود و این موضوعی است که بسیاری از سـازمانهـا از آن شکایت دارند. این پژوهش با هدف ارائۀ درکی بهتر از عوامل مؤثر بر سکوت سازمانی و روابط بین آنها انجام شده است. ابتدا عاملهای مرتبط از طریق مرور دقیق ادبیات و مصاحبه با خبرگان، شناسایی و در سه دسته: ویژگیهای سازمان، ویژگیهای کارکنان و ویژگیهای مدیریت دستهبندی شدهاند. مقایسات زوجی متعدد برای تعیین وزن و اولویت عوامل انجام شد (فن Fuzzy AHP). سپس، وزنهای بهدستآمده در ایجاد پایگاه قواعد فازی بهکار رفتند. نمایش قواعد اگر- آنگاه فازی طراحیشده، امکان تحلیل و مقایسۀ دوبهدوی تأثیر عوامل مختلف را در ایجاد و گسترش سکوت در سازمان، در قالب نمودارهای سهبعدی (Fuzzy Surface) فراهم میآورد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای مدیریت، مهمترین عامل اصلی شکلدهندۀ سکوت در سازمان است. براساس تحلیل سطوح فازی، ویژگیهای شخصیتی مدیر و سبک مدیریت بهعنوان مهمترین ویژگیهای مدیریت، تأثیر یکدیگر را در گسترش سکوت در سازمان تقویت میکنند. این در حالیاست که نقش نظام پاداش غیراثربخش و نبود فرصتهای ارتباطی، در ایجاد سکوت سازمانی تقریباً ناچیز است؛ اما اگر این متغیرها با سطح بالای سایر عوامل تأثیرگذار همراه شوند، بر گسترش سکوت در سازمان دامن میزنند. سامانۀ خبرۀ فازی طراحیشده در این مطالعه میتواند بهعنوان ابزاری برای ارزیابی و پیشبینی سطح سکوت در سازمان بهکار رود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سکــوت ســازمــانی، سامــانۀ خبــره فــازی، قــواعـد فــازی،
عنوان انگلیسی
Analyzing the Relationships between Key Factors Influencing Organizational Silence Through Fuzzy Rules
چکیده انگلیسی مقاله
Organizational silence reduces the effectiveness of decision-making and the processes of change in organizations by limiting employees’ remarks and this is the issue which many organizations are complaining. This study aims to provide a better understanding of the factors affecting organizational silence and the relationship between them. First, the factors were identified through a comprehensive review of the literature and interviews with experts and were classified in three categories: organizational characteristics, personnel characteristics and management characteristics. Multiple pairwise comparisons were performed to determine the weights and priorities of factors (Fuzzy AHP). Then, the obtained weights were used to create fuzzy rules base. The designed fuzzy if-then rules, make it possible to analyze and compare pairs of different factors in creating and developing silence in the organization in the form of 3D plots (Fuzzy Surfaces). The findings show that the main factor which create silence in the organization is management characteristics. Based on analysis of Fuzzy Surfaces, managers' personality and management style are the most important aspects of management characteristics that reinforce each other in silence expansion in the organization. However, the role of non-effective reward system and lack of communication opportunities is almost negligible in creating organizational silence. But if these variables are associated with high levels of other factors, they can contribute to expansion of silence. The designed fuzzy expert system can be used as a tool to assess and predict the level of silence in the organization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Organizational Silence, Fuzzy Expert System, Fuzzy Rules
نویسندگان مقاله
عباسعلی رستگار |
دانشیار دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
فهیمه علی اکبری نوری | aliakbari nouri
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
نشانی اینترنتی
http://obs.sinaweb.net/article_21900_42ceda8badadae96af46e639eeb93080.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-216062.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات