این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۴۵-۱۷۶
عنوان فارسی
بررسی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی سازمانی و سلامت سازمانی(با تأکید بر شفافیت و پاسخگویی)
چکیده فارسی مقاله
سلامت سازمانی بهمنزلۀ سازوکاری برای کنترل و پیشگیری از فساد اداری در سالهای اخیر بسیار مورد توجه بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با سلامت سازمانی با دو بعد شفافیت و پاسخگویی است. سرمایۀ اجتماعی در سازمان با سه بعد رابطهای، ساختاری و شناختی در این بررسی مورد سنجش قرار گرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی است. روش تحقیق، پیمایش و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. جامعۀ آماری شامل کارکنان شرکت ملی گاز ایران به تعداد 1070 نفر میباشد. از این تعداد 204 نفر با استفاده از فرمول کوکران به شیوۀ نمونهگیری طبقهای بهطور تصادفی بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. دادههای استخراجی از این نمونه با استفاده از نرمافزار spssو بهوسیله آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش، همبستگی متوسط به بالای سرمایۀ اجتماعی سازمانی با سلامت سازمانی را نشان میدهد، این در حالی است که میانگین سلامت سازمانی در حد متوسط برآورد شده است و از مؤلفههای تأثیرگذار در تحلیل رگرسیونی میتوان به ترتیب به اهداف مشترک، انتظارات، همکاری، میزان صمیمیت، تعهدات و چگونگی روابط، اشاره کرد. درمجموع نیمی (50 درصد) از تغییرات سلامت سازمانی توسط مؤلفههای موردسنجش سرمایۀ اجتماعی سازمانی در این پژوهش تبیین شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایۀ اجتماعی سازمانی، سلامت سازمانی، شفافیت، پاسخگویی،
عنوان انگلیسی
Investigation the relationship between Organizational Social Capital and Organizational IntegrityCase study: employees of National Iranian Gas Company(with emphasis on Transparency and Accountability)
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Organizational integrity much attention has been in recent years as a mechanism for control and prevention of corruption. Organizational integrity has been highly regarded as a mechanism for controlling and preventing administrative corruption in recent years. The aim of this study is to investigate the relationship between organizational social capital and organizational integrity in two dimensions of transparency and accountability. In this study, organizational social capital was measured with three relational, structural ad cognitive components. The research is applied one. The research method is surveying and data collection tool is the questionnaire. The population of this study is 1070 employees of National Iranian Gas Company. 204 employees were selected according to Cochran formula and through random stratified sampling. Data extracted from this sample was analyzed using SPSS software and Pearson correlation test, regression analysis, and path analysis. The research findings show moderate to high correlation of social capital and organizational integrity. The average of organizational integrity was estimated at a moderate level. Common objectives, expectations, cooperation, intimacy, commitment and relationship type are among affective components in regression analysis. Overall, half (50 percent) of organizational integrity changes are explained by the measured components of organizational social capital in this study. The aim of this study is to investigate the relationship between organizational social capital with organizational integrity emphasis on transparency and accountability. Organizational social capital investigates with three components of relational, structural ad cognitive. The research method employed in this study, based on survey and data collection tool, was a questionnaire. The population of this study consisted of National Iranian Gas Company with 1070 employees that 204 employees randomly with stratified sampling were chosen. Data extracted from the sample using spss software and Pearson correlation test, regression analysis, and path analysis have analyzed. Our Findings show that the correlation coefficients of social capital showed a significantly positive affection on organizational integrity. The mean of organizational integrity in this study is on average. The findings of regression also show that common objective, expectations, cooperation, intimacy and commitment from dimension of organizational social capital has a significant effect on organizational integrity. The regression results show 50% variation in organizational integrity can be explained by organizational social capital.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه موسوی خامنه | mousavi khameneh
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
حسن عابدی جعفری | abedi jafari
استادیار گروه مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محبوبه محمدیان |
کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://obs.sinaweb.net/article_21904_ed76c31244f2d033ac8817b91b591860.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-216063.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات