این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۴، شماره ۴ (پیاپی ۱۵)، صفحات ۶۴-۳۱
عنوان فارسی
معرفی الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی با رویکرد کیفی و ذهنکاوی مدیران
چکیده فارسی مقاله
فرهنگ سازمانی، شخصیت یک سازمان را میسازد. همانطورکه شناخت شخصیت یک فرد کمک شایانی در تحلیل رفتار وی دارد، شناخت فرهنگ سازمانی هم میتواند در هدایت، رهبری و انجام تغییر و تحولات سازمانی مؤثر واقع شود. به علاوه، تدوین فرهنگ مطلوب سازمانی کمک مؤثری در جهت توسعه و تعالی سازمان میکند. بر این اساس برای تدوین فرهنگ سازمانی مطلوب بانک ارزشآفرین، به شناسایی باورها، اعتقادات و ارزشهای مورد تأکید مدیران و رهبران این بانک پرداخته شد. پس از بررسی پیشینه و مطالعه نمونه های فرهنگ سازمانی، پنج بُعد مقصد و مسیر، ساختار یا ساز وکارهای انجام کار، منابع انسانی، عوامل زمینهای محیطی و ارزشی به عنوان ابعاد اصلی چارچوب نظری پژوهش در نظر گرفته شدند. به عبارت دیگر، از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته با مدیران سازمان، مؤلفههای مربوط به ابعاد پنجگانه فرهنگ سازمانی و شاخصهای معرف آنها شناسایی شدند. با استفاده از روش نمونهگیری غیراحتمالیِ قضاوتی و گلولهبرفی، مصاحبهها تا حد اشباع نظری ادامه یافت. دادههای حاصل از مصاحبهها با استفاده از روش کیفی تحلیل تم و نرم افزار QSR Nvivo تحلیل شد. در نتیجه تحلیل دادهها 23 تم فرعی و 124 مفهوم در رابطه با پنج تم اصلی فرهنگ سازمانی مطلوب بانک شناسایی شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Introducing the desired model of organizational culture through qualitative research approach and mind-mining (Case study: Day Bank)
چکیده انگلیسی مقاله
Organizational culture creates the personality of an organization. As recognizing a person's character helps us in analyzing his behavior, understanding organizational culture could be effective in guiding, leading and organizational changes. In addition, moving to the desired organizational culture is a key to organizational excellence and development. Accordingly, in order to explain the desirable organizational culture of Day bank, emphasized beliefs and values of bank’s leaders were identified. After studying the literature and organizational culture models, five components of destination and route, structure and working mechanisms, human resources, environmental and ethical factors were considered as the main components of the research theoretical framework. In other words, elements and indicators of the multiple dimensions of desired organizational culture were identified through semi-structured interviews with managers. Using convenient judgmental and snowball sampling, interviews were continued to the level of theoretical saturation. Data extracted from the interviews were analyzed using theme analysis qualitative method and Nvivo software. As a result of data analysis, 23 sub-themes and 124 concepts were identified according to the five main themes of the desired organizational culture of Day bank.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی فرهی |
دانشگاه امام حسین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
احمد فضایلی |
دانشگاه امام حسین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه جامع امام حسین (Imam hosseyn university)
الهام ابراهیمی |
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://obs.sinaweb.net/article_18880_6a7ee81b9a957a1c3b558a4429b3ea88.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-216081.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات