این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۴، شماره ۲ (پیاپی ۱۳)، صفحات ۱۱۸-۹۹
عنوان فارسی
بررسی تاثیر سبک رهبری خدمتگزار بر رفتارهای ضد بهره وری کارکنان
چکیده فارسی مقاله
وظیفه اصلی رهبر در سازمانهای امروزی، ایجاد انگیزه و نگرش مثبت در کارکنان، تقویت روحیه و افزایش حس همکاری و ارزشمندی در آنهاست. همچنین رهبری بر رفتارهای ضد بهرهوری تأثیرگذار است. در این میان توانمندسازی کارکنان میتواند نقش بسزایی در کاهش و یا افزایش این روند داشته باشد. از این رو، هدف این تحقیق بررسی تأثیر سبک رهبری خدمتگزار بر رفتارهای ضد بهرهوری کارکنان با میانجیگری توانمندسازی کارکنان است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان(600 نفر) شاغل در ستاد مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران است که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه محدود (234) نفر به دست آمد. روش نمونهگیری، تصادفی طبقهای بود. پایایی پرسشنامه رفتارهای ضد بهرهوری بنت و رابینسون (89/0)، پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار (86/0) و پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا (95/0) بود. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد کلیه روابط رهبری خدمتگزار، رفتار ضد بهرهوری کارکنان و توانمندسازی روانشناختی، معنیدار هستند. در نتیجه فرضیه تحقیق مبنی بر اینکه سبک رهبری خدمتگزار از طریق توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر رفتارهای ضد بهرهوریشان تأثیر دارد، تأیید شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رهبری خدمتگزار، توانمندسازی، رفتار ضدبهرهوری کارکنان،
عنوان انگلیسی
Study the effect of servant leadership style on anti-production behavior of employees
چکیده انگلیسی مقاله
The main task of a leader in today's organizations is to making motivation and positive attitude in employee, and increase their sense of cooperation and valuable. Also, the leadership is effective on anti- productive behavior. In the midst the empowerment of employee can be an important role in reducing or increasing this process. So the purpose of this study was to evaluate the effect of servant leadership behaviors style on anti-production style behaviors of employee is by intermediation empowering employees. The research population consisted of all employees working in central Tehran Bus (600 cases) that the sample size was limited to 234 people by using Cochran formula. Reliability of the anti product behavior questionnaire of Bennett and Robinson was (89/0), Servant Leadership Style Questionnaire (86/0) and psychological empowerment questionnaire of spritz and Mishra (95/0).Analysis of the data also was performing by using structural equation modeling with the use of LISREL software. Results shows that all servant leadership relations, are define as anti-production staff behavior and psychological empowerment thus the hypothesis of the research were confirmed based on that the servant leadership style through anti-productive behaviors affect employees' psychological empowerment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سامان چهرازی |
مدیر بازرسی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران
آرین قلی پور |
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
علی پیران نژاد |
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://obs.sinaweb.net/article_14509_4e0e795c75c74c244a26d70d429094dd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-216098.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات