این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۴، شماره ۱ (پیاپی ۱۲)، صفحات ۲۴-۱

عنوان فارسی ارائه مدل هوشمندی سازمان: مورد مطالعه شرکت‌های تولیدی
چکیده فارسی مقاله افزایش پیچیدگی و فشار رقابتی خصیصه محیط سازمان‌های امروزی است. عدم پاسخ مناسب و به‌موقع به تغییرات محیطی، موجب به‌خطرافتادن بقای شرکت می‌شود. هوشمندعمل‌کردن بهترین پاسخ به این چالش‌هاست. هدف تحقیق حاضر توجه به قابلیت‌های داخلی سازمان و به‌ویژه پاسخ به این پرسش است که اگر سازمان دنبال هوشمندعمل‌کردن است، کدام‌یک از ابعاد داخلی را باید پرورش دهد؟ تحقیق از نظر هدف، توسعه‌ای– کاربردی و از بعد روش گردآوری داده‌ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق کارکنان شرکت‌های تولیدی تحت پوشش شرکت شهرک‌های استان کرمانشاه به تعداد 3531 نفر است که از طریق روش نمونه‌گیری طبقه‌ای (اختصاص متناسب) 347 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه است که برای طراحی آن از تکنیک دلفی طی سه راند استفاده شده است. روایی ابزار گردآوری از طریق اعتبار همگرا و پایایی از طریق بار عاملی و پایایی مرکب مورد تأیید قرارگرفته است. همچنین به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار اسمارت پی ال اس و روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده شده‌است. تحلیل یافته‌های بخش ساختاری مدل، نشان داد که 14 درصد از سطح هوشمندی در شرکت‌های تولیدی موردمطالعه از طریق سازه میزان کار گروهی، 18 درصد توسط میزان تفکر سیستمی، 21 درصد به‌وسیله میزان باز بودن سازمان، 16درصد توسط آزاد اندیشی سازمانی و 33 درصد توسط بصیرت سازمانی با بیشترین تأثیر، تعیین می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developing an Intelligent Organization Model in Manufacturing Companies
چکیده انگلیسی مقاله Increasing complexity and competitive pressure is character of today's organizations. Lack of appropriate and timely response to environmental changes, will threat a survival of any company. The best response to this challenge is a smart practice. This study aims to focus on the internal processes & to find out which internal dimensions should be fostered in case a company would like to follow intelligent practices. This study in terms of purpose is development – applied survey and in terms of data collection is descriptive. The statistical population of research is staff of the manufacturing companies in Kermanshah Province (N=3531), and Statistical sample with 89 persons was selected. Data was gathered using a questionnaire approved by Delphi technique. Validity of questionnaire through convergent validity and the reliability is confirmed by functional loadings and composite reliability (Dillon- Goldstein Rho). To analyze the data, Smart PLS software was used with partial least squares method. The results of the structural analysis model showed that 14 percent of the smart organization was determined through group work, and 18 percent with system thinking, 21 percent with organizational openness, 16 percent with, 18 percent with organizational open-mind, 33 percent with organizational insight.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا نجاری |
استادیار، مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور

عادل آذر |
استاد، مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حمیدرضا جلیلیان |
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی - گرایش رفتار سازمانی، دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_14020_2c85d53eac1db4bc5f8a4c939dd8b261.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-216101.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات