این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۳، شماره ۴ (پیاپی ۱۱)، صفحات ۸۷-۶۳

عنوان فارسی بررسی اثر رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی: نقش واسطه‌ای توانمندسازی روانشناختی، عدالت سازمانی و خشنودی شغلی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر مستقیم رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی و همچنین اثر غیر مستقیم این رابطه از طریق توانمندسازی روانشناختی، عدالت سازمانی و خشنودی شغلی می‌باشد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون تشکیل می‌دهند که از این تعداد 250 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های رهبری خدمتگزار، توانمندسازی روانشناختی، عدالت سازمانی ، خشنودی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی جمع‌آوری و با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری و بوت استرپ مورد تحلیل قرار گرفتند. تحلیل‌های الگویابی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را با داده‌ها مورد حمایت قرار دادند. نتایج حاکی از اثر مستقیم رهبری خدمتگذار بر رفتار شهروندی سازمانی و اثر غیرمستقیم رهبری خدمتگزار بر رفتار شهروندی سازمانی از طریق توانمندسازی روانشناختی و عدالت سازمانی بود. بنابراین، سازمان‌ها می‌توانند با بکارگیری سبک رهبری خدمتگزار باعث توانمندسازی کارکنان، عدالت سازمانی، افزایش خشنودی شغلی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Analyze The Effect Of Servant Leadership On Organizational Citizenship Behavior: The Mediating Role Of Psychological Empowerment. Organizational Justice And Job Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research is to analyze the direct effect of servant leadership on organizational citizenship behavior and also to investigate this relation through of psychological empowerment. Organizational justice and job satisfaction. This research is correlation study. The statistical community is all the employees of Marun oil and gas company which 250 persons have been selected by simple random selection. Data have been gathered by servant leadership, psychological empowerment. Organizational justice, job satisfaction and organizational citizenship behavior questionnaire, and analyzed with structural equation modeling and bootstrap method. Structural equation modeling analyses indicated that the proposed model fit the data properly. The results supported the direct effect of servant leadership on organizational citizenship behavior and indirect effect of servant leadership on organizational citizenship behavior through psychological empowerment and Organizational justice. Therefore, with the use of servant leadership style, the organization can see empowerment of employees, organizational justice, increase job satisfaction and organizational citizenship behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد منتخب یگانه | montakhab yeganeh
مسئول فنی موسسه روانشناختی کاریزما مشاور

کیومرث بشلیده |
مدیر گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

مصطفی بهارلو |
فارغ التحصیل


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_12759_9a4ad28030a9c2ac7a778ef6594a43be.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-216110.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات