این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۶۶-۱۳۷

عنوان فارسی طراحی مدل عوامل ادراکی مؤثر بر موفقیت شغلی
چکیده فارسی مقاله امروزه شغل درونی از شغل بیرونی اهمیت بیشتری یافته است. بر خلاف موفقیت بیرونی در شغل که بر معیارهای عینی و سلسله‌مراتبی تمرکز دارد، شغل درونی برداشت فرد از میزان موفقیت در شغل را مبنا قرار می دهد. در این تحقیق به طراحی الگوی عوامل ادراکی مؤثر بر موفقیت شغلی در شرکتهای خدماتی استان فارس پرداخته شده است. بدین منظور، با مطالعه ادبیات موفقیت شغلی، 34 عامل مؤثر بر موفقیت شغلی شناسایی و از طریق فرایند دلفی در چهار مرحله از این 34 عامل، هفت عامل به عنوان مهم‌ترین عوامل ادراکی، شناسایی و مبنای طراحی مدل قرار گرفتند که عبارتند از: ادراک از حمایت سازمانی،تناسب فرد و سازمان، ادراک از مسیر پیشرفت شغلی، خودکارامدی شغلی، انگیزش درونی در شغل، جو یادگیری سازمان ، و عزّت نفس سازمانی. پس از طراحی مدل اشباع شده و جمع‌آوری داده‌ها از طریق پیمایش، الگوی مسیری نهایی با نرم‌افزار لیزرل طراحی و آزمون شد و اصلاحات لازم در آن انجام گرفت. در الگوی نهایی، تمامی روابط مسیری در سطح معناداری 0.05 مورد پذیرش قرار گرفت. همچنین شاخص های برازش مدل بیانگر برازش داده‌ها با الگو در سطح قابل قبول بود. نتایج و پیشنهادهای تحقیق می‌تواند راهگشای موفقیت شغلی کارکنان در شرکتهای خدماتی و سایر شرکتهای مشابه باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موفقیت ذهنی در شغل، ادراک، الگوی مسیری،

عنوان انگلیسی Identifying Factors Affect Intrinsic Career Success by Delphi Method
چکیده انگلیسی مقاله Models are central to scientific thinking and essential to many kinds of practical problem solving. Given the importance and aPPlication of models and lack of any theoretical model of intrinsic career success, and also taking into account the importance of intrinsic career success in new career paradigm, the purpose of this research was design model of perceptual factors affecting intrinsic career success in service firms of Fars Province. In this regard initially with literature study, perceptual factors were considered. Then through the Delphi process using expert opinion in four steps, the most important factors in research population were identified. Finally with consensus of experts, after the fourth round of the Delphi, seven factors, as most perceptual factors were selected and on the base of theoretical foundations, the model designed.. These factors were: perceived organizational suPPort, person-organization fit, perceived career path, learning climate, career self-efficacy, intrinsic motivation at work and organizational self-esteem. Conclusions and recommendations of study can help the career success of employees in service organizations and other similar companies in Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن جاجرمی زاده |
استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور شیراز (Payame noor university of shiraz)

حجت مشتاقیان ابرقویی | moshtaghian abarghoooi
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://obs.sinaweb.net/article_12070_8624d19ed8b50e92946611b6385674a3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1159/article-1159-216136.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات