این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهش های نوین در تصمیم گیری
، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۵۹-۸۰
عنوان فارسی
بررسی مقایسهای ویژگیهای ساختاری شرکتهای شبکه تامین صنعت خودرو ایران (رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی)
چکیده فارسی مقاله
به دلیل ورود کسبوکارها به زمینه رقابت بین شبکهای، موفقیت نهایی آنها به توانایی مدیریت برای هماهنگ کردن شبکه در هم پیچیده شده روابط بین شرکتی بستگی دارد. این کار با شناسایی ویژگیهای ساختاری شبکهها، برای مدیریت بهتر، آنها را ضروری ساخته است. رویکردهای تحلیل و مدلسازی سنتی بیشتر روابط شرکتهای تأمین کننده-خریدار را در نظر میگیرند؛ از اینرو، در بررسی اثرهای نظامند ناشی از جنبههای ذاتی پیچیده ریختشناسی و رفتاری در شبکۀ روابط، شکست میخورند. با اینکه شبکههای تأمین از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارند؛ امّا تنوع آنها از نظر ساختاری کمتر شناخته شده است. از این رو بسیاری از پژوهشگران به استفاده از تحلیل شبکه اجتماعی به عنوان ابزاری برای تحلیل ریخت شناسی شبکههای تأمین، تأکید کردهاند. این مطالعه به مقایسه ویژگیهای ساختاری شبکه تأمین بین شرکتی در صنعت خودرو ایران و شرکتهای برتر در این زمینه با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی با هدف شناخت تفاوت ساختاری آنها پرداخته است. نتیجههای این پژوهش نشان میدهد؛ که شرکتهای با عملکرد برتر در این صنعت، پیکربندی مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای بازار را نداشته و سرعت کمی در این زمینه دارند. همچنین آنها از قدرت نفوذ بیشتر، دسترسی سریعتر به منبعها و قدرت رابطهای بالاتری نسبت به سایر شرکتها را دارند؛ و روابط خود را به گونهای مدیریت میکنند که اشتراک گذاری، انتقال دانش و یادگیری را برای آنها آسان کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Comparative analysis of the structural attributes of supply network firms in auto industry (social network analysis approach)
چکیده انگلیسی مقاله
Due to the entry of companies into the competition among the networks the ultimate success of companies depends on the ability of management to integrate the interconnected network of interfirm relationships. Hence, this has required the identification of the structural characteristics of the networks for their better management. Traditional modeling and analysis approaches focus on individual firms or use a dyadic lens. This approach, however, fails to account for the systemic effects resulting from the complex topological and behavioral aspects inherent in supply networks (SNs). In spite of economic importance, little is known about diversification in the structural shape or topology of SNs. Therefore, many researchers have emphasized the use of social network analysis as a tool for morphological analysis of SNs. In this regard, this study examines the structural characteristics of the supply network in the Iran automotive industry for understanding the structural difference between the high-performing companies and the others in their network. The results showed that high-performing companies are not properly configured to respond to market requirnments and have little agility in this regard. Also, they exhibit significant relational power, more timely access to resources, greater levels of knowledge sharing and learning among SN members. In other words, they manage their relationships in a way that facilitates sharing of knowledge and learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهین ثابت سروستانی |
دانشجوی دکتری، مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
عباس مقبل باعرض |
دانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
امیر افسر |
استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://journal.saim.ir/article_37598_6a13c1d6ff7982df0e8939d29c788418.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1432/article-1432-2161689.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات