این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۳، شماره ۲۴، صفحات ۱-۱۷

عنوان فارسی مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری در دانشجویان مشروط و عادی
چکیده فارسی مقاله یکی از مشکلات عمده در سیستم‌های آموزشی، مشروط شدن دانشجویان در طول تحصیل است. با توجه به اهمیت شناسایی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی، این مطالعه با هدف مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری در دانشجویان مشروط و عادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان انجام گرفت. به‌منظور بررسی این هدف، 268 دانشجو شامل 59 نفر از دانشجویان مشروط (39 پسر و 20 دختر) و 209 نفر از دانشجویان عادی (129 پسر و 80 دختر) مورد مطالعه قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از دو پرسش‌نامه‌ مشتمل بر پرسش‌نامه ویژگی‌های دموگرافیک و پرسش‌نامه‌ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) جمع‌آوری شد. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از روش آمار توصیفی و آزمون تی گروه‌های مستقل تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که بین دو گروه دانشجویان عادی و مشروط به‌لحاظ استفاده از راهبردهای خودتنظیمی یادگیری، تفاوت معنی‌داری وجود دارد؛ بدین معنی که دانشجویان عادی نسبت به دانشجویان مشروط بیشتر از راهبردهای خودتنظیمی یادگیری استفاده می‌کنند. افزون بر این، نتایج مطالعه نشان داد که بین دختران و پسران در استفاده از راهبردهای خودتنظیمی یادگیری، تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین، مقایسه دانشجویان عادی و مشروط در مؤلفه‌های باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، ارزش‌گذاری درونی و اضطراب امتحان) بیانگر تفاوت دو گروه در این مؤلفه‌ها بود؛ اما تفاوت جنسیتی در مؤلفه‌های باورهای انگیزشی مشاهده نشد.یکی از مشکلات عمده در سیستم­های آموزشی، مشروط شدن دانشجویان در طول تحصیل است. با توجه به اهمیت شناسایی عوامل موثر بر افت تحصیلی، این مطالعه با هدف مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری در دانشجویان مشروط و عادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان انجام گرفت. به منظور بررسی این هدف، 268 دانشجو شامل، 59 نفر از دانشجویان مشروط (39 پسر و 20 دختر ) و 209 نفر از دانشجویان عادی (129 پسر و 80 دختر ) مورد مطالعه قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از دو پرسشنامه مشتمل بر پرسشنامه ویژگی­های دموگرافیک و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) جمع­آوری گردید. اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از روش آمار توصیفی و آزمون تی گروه­های مستقل تحلیل گردید. یافته­ها نشان داد که بین دو گروه دانشجویان عادی و مشروط به لحاظ استفاده از راهبردهای خودتنظیمی یادگیری تفاوت معنی­داری وجود دارد. بدین معنی که دانشجویان عادی نسبت به دانشجویان مشروط بیشتر از راهبردهای خودتنظیمی یادگیری استفاده می­کنند. افزون بر این، نتایج مطالعه نشان داد که بین دختران و پسران در استفاده از راهبردهای خودتنظیمی یادگیری تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین مقایسه دانشجویان عادی و مشروط در مولفه­های باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، ارزش­گذاری درونی و اضطراب امتحان) بیانگر تفاوت دو گروه در این مولفه‌ها بود. اما تفاوت جنسیتی در مولفه­های باورهای انگیزشی مشاهده نگردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افت تحصیلی، راهبردهای خودتنظیمی یادگیری، باورهای انگیزشی،

عنوان انگلیسی A Comparison of Motivational Beliefs and Self-regulating Learning Strategies among Normal and Probation Students
چکیده انگلیسی مقاله One of the major problems in educational systems is students' probation during their course of study. With regard to the importance of identifying factors affecting on the probation, this study was performed to determine the status of use self-regulating learning in normal and probation students of Islamic Azad University Sepidan Branch. In order to achieve this goal, 268 students were selected that included 59 probation students (39 male, 20 female) and 209 normal students (129 male, 80 female). Data was gathered by two questionnaires including demographic characteristics questionnaire and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich & DeGroot, 1990). Independent sample t-tests were performed to identify the presence of significant differences in the scale scores at group level. The analyses of data showed that, normal students reported significantly higher scores for cognitive and meta-cognitive strategies compared to the probation group of students. The same group also reported higher scores for, motivational beliefs, which is more of a surface strategy. But, no significant difference was found among girls and boys in motivational components and self-regulated learning strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صغری استوار |
دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)

مسعود عابدی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی سپیدان (Islamic azad university of sepidan)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات