این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۳، شماره ۲۴، صفحات ۱۸-۲۹

عنوان فارسی رابطه سبک‌های فرزندپروری و سبک‌های انضباطی با جرأت‌ورزی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله جرأت‌ورزی یکی از مؤلفه‌های مهم روابط و مهارت‌های اجتماعی است که می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل مختلف از جمله سبک‌های فرزندپروری و انضباطی قرار بگیرد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک‌های فرزندپروری و سبک‌های انضباطی مدیران و معلمان با جرأت‌ورزی دانش‌آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی (از نوع رگرسیون) بود که از بین دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر زابل در سال تحصیلی 1395-1394 به شیوه نمونه‌گیری تصادفی- طبقه‌ای متناسب با حجم تعداد390 دانش‌آموز از طریق سه پرسش‌نامه سبک‌های فرزندپروریدیانابامریند (1972)، جرأت‌ورزی گمبریل و ریچی (1975) و سبک‌های انضباطی درک شده مدیران و معلمان رمضانی (1389) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد بین سبک فرزندپروری سهل‌گیرانه با جرأت‌ورزی، رابطه‌ای وجود ندارد (05/0p>)؛ اما بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با جرأت‌ورزی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک فرزندپروری مستبدانه با جرأت‌ورزی رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0p<). نتایج رگرسیون نیز نشان داد که سبک‌های‌ فرزندپروری 9/50 درصد از واریانس جرأت‌ورزیرا تببین می‌‌کنند. یافته‌ دیگر این مطالعه نشان داد که بین سبک انضباطی غیرمداخله‌ای با جرأت‌ورزی، رابطه‌ای وجود ندارد (05/0p>)؛ اما بین سبک انضباطی مشارکتی با جرأت‌ورزی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک انضباطی مستبدانه با جرأت‌ورزی، رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0p<). نتایج رگرسیون نیز نشان داد، سبک‌های‌ انضباطی 3/54 درصد از واریانس جرأت‌ورزیرا تببین می‌‌کنند. بر‌اساس یافته‌ها، برگزاری دوره‌ فرزندپروری برای والدین و دوره سبک‌های انضباطی برای مدیران و معلمان مدارس، به‌منظور افزایش جرأت‌ورزی دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود. جرأت‌ورزی یکی از مؤلفه‌های مهم روابط و مهارت‌های اجتماعی است که می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله سبک‌های فرزندپروری و انضباطی قرار بگیرد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک‌های فرزندپروری و سبک‌های انضباطی مدیران و معلمان با جرأت‌ورزی دانش‌آموزان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی (از نوع رگرسیون) بود که از بین دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر زابل در سال تحصیلی 95-1394 به شیوه نمونه‌گیری تصادفی-طبقه‌ای متناسب با حجم تعداد390 دانش‌آموز از طریق سه پرسشنامه سبک های فرزندپروری دیانا بامریند (1972)، جرات ورزی گمبریل و ریچی (1975) و سبک های انضباطی درک شده مدیران و معلمان رمضانی (1389) مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها نشان دادبین سبک فرزندپروری سهل‌گیرانه با جرات‌ورزی رابطه‌ای وجود ندارد (05/0p>). اما بین سبک فرزندپروری مقتدرانه با جرات‌ورزی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک فرزندپروری مستبدانه با جرات‌ورزی رابطه منفی معناداری وجود دارد (01/0p). اما بین سبک انضباطی مشارکتی با جرات‌ورزی رابطه مثبت و معنادار و بین سبک انضباطی مستبدانه با جرات‌ورزی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (01/0p<). نتایج رگرسیون نیز نشان داد سبک‌های‌ انضباطی 3/54 درصد از واریانس جرات‌ورزی را تببین می‌‌کنند. بر اساس یافته‌ها، برگزاری دوره‌ فرزندپروری برای والدین و دوره سبک‌های انضباطی برای مدیران و معلمان مدارس، به منظور افزایش جرأت ورزی دانش‌آموزان پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک‌های فرزندپروری، سبک‌های انضباطی، جرات‌ورزی،

عنوان انگلیسی The relationship between Parenting Styles and Discipline Styles with Assertiveness of Students
چکیده انگلیسی مقاله Assertiveness is an important component of social relationships and social skills that can be influenced by various factors such as parenting styles and discipline styles. Thus this study aimed to investigate the relationship between parenting styles and discipline styles with assertiveness of students was conducted. The research method was descriptive-correlation (the regression type). That among high school students in the city of Zabol in the academic year 2015-2016. A stratified random sampling of 360 students that through three parenting styles questionnaire responded Diana (1972), Dare Interrupt Gambrills and Ritchie (1972) and disciplinary practices perceived Ramezani (2010) were studied. To analyze the data, Pearson correlation coefficient and multiple regression were used. Results showed Permissive parenting style is associated with assertiveness (p>0.05). But between authoritative parenting style with assertiveness positive and significant relationship and there is a significant negative relationship between authoritarian style of assertiveness (p< 0.01). The regression results also showed that parenting styles explain their assertiveness 50.9 percent of the variance. Another finding of this study showed that there is no significant relationship between discipline styles Forty-with assertiveness (p>0.05). But between disciplinary partnerships style with assertiveness there is positive and significant relationship and there is significant negative relationship between arbitrary disciplinary styles with assertiveness (p< 0.01). The regression results also showed that 54.3 disciplinary styles percent of the variance explain their assertiveness. According to the results, parenting holding courses for parents and recommended disciplinary styles courses for administrators and teachers. Assertiveness is an important component of social relationships and social skills that can be influenced by various factors such as parenting styles and discipline styles. Thus this study aimed to investigate the relationship between parenting styles and discipline styles with assertiveness of students was conducted. The research method was descriptive-correlation (the regression type). That among high school students in the city of Zabol in the academic year 2015-16 A stratified random sampling of 360 students that through three parenting styles questionnaire responded Diana (1972), Dare Interrupt Gambrill and Ritchie (1975) and disciplinary practices perceived Ramezani (2010) were studied. To analyze the data, Pearson correlation coefficient and multiple regression were used. Results showed Permissive parenting style is associated with assertiveness (p>0.05). But between authoritative parenting style with assertiveness positive and significant relationship and there is a significant negative relationship between authoritarian style of assertiveness (p< 0.01). The regression results also showed that parenting styles explain their assertiveness 50.9 percent of the variance. Another finding of this study showed that there is no significant relationship between discipline styles Forty-with assertiveness (p>0.05). But between disciplinary partnerships style with assertiveness there is positive and significant relationship and there is significant negative relationship between arbitrary disciplinary styles with assertiveness (p< 0.01). The regression results also showed that 54.3 disciplinary styles percent of the variance explain their assertiveness. According to the results, parenting holding courses for parents and recommended disciplinary styles courses for administrators and teachers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Parenting Styles, Discipline Styles, Assertiveness

نویسندگان مقاله لیلا پودینه |


حسین جناآبادی |
دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

عبدالوهاب پورقاز |
دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات