این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۳، شماره ۲۴، صفحات ۷۳-۸۶
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش رفتارهای سالم (با تأکید بر حل مسئله) بر سبکهای حل مسئله و راهبردهای مقابلهای سازنده در نوجوانان دانش آموز
چکیده فارسی مقاله
چکیده: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش رفتارهای سالم بر سبکهای حل مسئله و راهبردهای مقابلهای سازنده در دانشآموزان ناحیه 2 آموزشوپرورش زاهدان بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر دوره متوسطه بودند. یکی از دبیرستانها به صورت تصادفی ساده انتخاب و پیشآزمون در پایه سوم اجرا گردید. سپس 50 نفر از دانشآموزانی که کمترین نمره را کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. گروه آزمایش آموزش رفتارهای سالم با تأکید بر حل مسئله را در 10 جلسه 90 دقیقهای (دو ماه) دریافت نموده و گروه گواه در این مدت هیچ آموزشی را دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات، پسآزمون و دو ماه بعد از اتمام جلسات، پیگیری اجرا گردید. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس سبکهای حل مسئله (PSS) و مقیاس راهبردهای مقابلهای نوجوانان (ACS) استفاده شد. دادهها با بهرهگیری از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش رفتارهای سالم با تأکید بر حل مسئله در مرحله پسآزمون و پیگیری در افزایش سبکهای حل مسئله سازنده و مقابله سازش یافته مؤثر بوده است (01 (P < 0/00. هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش رفتارهای سالم بر سبکهای حل مسئله و راهبردهای مقابلهای سازنده در دانشآموزان ناحیه 2 آموزشوپرورش زاهدان بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان پسر دوره متوسطه بودند. یکی از دبیرستانها به صورت تصادفی ساده انتخاب و پیشآزمون در پایه سوم اجرا گردید. سپس 50 نفر از دانشآموزانی که کمترین نمره را کسب کرده بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. گروه آزمایش آموزش رفتارهای سالم با تأکید بر حل مسئله را در 10 جلسه 90 دقیقهای (دو ماه) دریافت نموده و گروه گواه در این مدت هیچ آموزشی را دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات، پسآزمون و دو ماه بعد از اتمام جلسات، پیگیری اجرا گردید. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس سبکهای حل مسئله (PSS) و مقیاس راهبردهای مقابلهای نوجوانان (ACS) استفاده شد. دادهها با بهرهگیری از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری تحلیل گردید. نتایج نشان داد که آموزش رفتارهای سالم با تأکید بر حل مسئله در مرحله پسآزمون و پیگیری در افزایش سبکهای حل مسئله سازنده و مقابله سازش یافته مؤثر بوده است (01 (P <0/00.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Healthy Behavior Training in Problem Solving Styles and Strategies of Coping with Problems in High School Students with Emphasis on Problem Solving
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to investigate the effectiveness of healthy behavior training in problem solving styles and strategies of coping with problems in adolescent students in second education and training region of Zahedan. The study population of research consisted of all high school male students. At first stage, one high school was selected by simple random sampling method and pre-test was administered among third grade students. The sample population involved 50 participants that were randomly selected and placed into two experimental and control groups. The study method was experimental with pre-test, post-test and follow up. In order to collect data, two scales were administered: Problem Solving Styles (PSS) and Adolescent Coping Scale (ACS). The experimental group received 10 ninety minute sessions of healthy behavior training with emphasis on problem solving but the control group received no training. All subjects were assessed in before training, after training and after 2 months follow up stages. To analyze data, Multivariate Analyze of Covariance (MANCOVA) and Analysis of Covariance (ANCOVA) were used. The results indicated that healthy behavior training with emphasis on problem solving was effective in enhancement of constructive problem solving styles and adjusted coping styles in both post and follow up stages (P < 0.001). The present study aimed to investigate the effectiveness of healthy behavior training in problem solving styles and strategies of coping with problems in adolescent students in second education and training region of Zahedan. The study population of research consisted of all high school male students. At first stege, one high school was selected by simple random sampling method and pre test was administered among third grade students. The sample population involved 50 participants that were randomly selected and placed into two experimental and control groups.The study mehtod was experimental with pretest, post test and follow up. In order to collect data, two scales were administered: Problem Solving Styles (PSS) and Adolescent Coping Scale (ACS). The experimental group received 10 ninty minute sessions of healthy behavior training with emphsis on problem solving but the control group received no training. All subjects were assessed in before training, after training and after 2 month follow up stages. To analyze data, Multivariate Analyze of Covariance (MANCOVA) and Analysis of Covariance (ANCOVA) were used. The results indicated that healthy behavior training with emphsis on problem solving was effective in enhancement of constructive problem solving styles and adjusted coping styles in both post and follow up stages (P < 0.001).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی فرنام |
استادیار دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات