این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۳، شماره ۲۳، صفحات ۲۱-۴۶

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس سخت‌ رویی مرتبط با مدرسه در دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس سخت‌رویی مرتبط با مدرسه(SHRS) در دانش‌آموزان دبیرستانی ساوه بود. پژوهش از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستانی مدارس دولتی ساوه در سال تحصیلی 92-1391 بود. نمونه پژوهش شامل 360 دانش‌آموز دبیرستانی بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس سخت‌رویی مرتبط با مدرسه، مقیاس سخت‌رویی اهواز و فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS) بود. تحلیل عاملی اکتشافی یک مدل اندازه‌گیری سه عاملی(سه عامل کنترل، تعهد و مبارزه‌طلبی) را نشان داد که در تحلیل عاملی تاییدی تایید شد. ضریب آلفای کرونباخ برای عامل‌ها و کل مقیاس دامنه‌ای از77/0 تا 89/0 داشت. ضریب پایایی بازآزمایی SRHSپس از 4 هفته برای کل مقیاس معنادار بود (01/0 p<). نتایج مربوط به بررسی روایی همگرا و واگرای مقیاس نشان داد کلیه خرده‌مقیاس‌ها و همچنین کل مقیاس سخت‌رویی مرتبط با مدرسه رابطه مثبت و معناداری با مقیاس سخت‌رویی اهواز(01/0p<) و رابطه منفی و معناداری با فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس داشت(01/0 p<). در مجموع پژوهش حاضر نشان داد مقیاس سخت‌رویی مرتبط با مدرسه و خرده مقیاس‌های آن از پایایی و روایی مطلوبی برخوردار است و می‌توان از آن برای ارزیابی میزان جسارت دانش آموزان در موقعیت های دشوار تحصیلی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The study of ....
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to examine the psychometric properties of School Related Hardiness Scale (SRHS) in Save’s High School Students. The research method was descriptive. Statistical population was containing all of Save’s governmental high school students in 2012-2013 academic years. Sample of research was consisted of 360students of high schools who were selected using stratified random sampling. Assessment instruments consisted of School Related Hardiness Scale, Ahwaz Hardiness Scale, and short form of Depression Anxiety Stress Scale (DASS). Exploratory factor analysis showed a tree factor measurement model (tree factor of control, commitment, and challenge) that confirmed by confirmatory factor analysis. Cranach’s alpha coefficient for all of factors and total scale of SRHS was ranged from 0/77 to 0/89. Test-retest reliability coefficients of SRHS after 4 weeks were significant for total scale (P< 0/01). The results of Convergent and divergent validity showed that SRHS and its subscales had positive significant relationships with Ahwaz Hardiness Scale (P< 0/01) and these had negative significant relationships with Depression Anxiety Stress Scale (P< 0/01). Overall, the study indicated that school-related hardiness scale and subscales have adequate reliability and validity and it can be used to assess the students' courage in difficult academic situations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نونا تقوی |
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)

فاطمه شاطریان محمدی | shaterian mohammadi
استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)

آزاده فرقدانی |
استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_2552_7e878b3bdcfe68f36db77dbcdc248f66.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216623.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات