این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۳، شماره ۲۳، صفحات ۴۷-۶۴

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت های وسعت بخشی تفکر با تأکید بر روش ادوارد دبونو (CORT) بر مهارت حل مسئله و بهزیستی ذهنی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های وسعت بخشی ‌تفکر با تأکید بر روش ادوارد دبونو (CORT) بر مهارت های حل‌مسئله و بهزیستی ذهنی، انجام شد.روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونه‌ی آماری شامل 20 دانشجوی دختر دانشگاه بیرجند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گروه کنترل از نظر رشته‌ی تحصیلی و سال ورود به‌دانشگاه، همتا شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های شادکامی آکسفورد (OHI) و شیوه‌های حل‌مسئله استفاده و از آزمون t تفاضل برای آزمون فرضیه‌های پژوهش استفاده شد . نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرات تفاضل هم برای حل‌مسئله و هم برای بهزیستی ذهنی، در گروه آزمایش به‌طور معنادار بالاتر از گروه کنترل بوده است. این یافته ها نشان می دهد آموزش مهارت های وسعت بخشی به روش ادوارد دبونو(CORT) می تواند به‌عنوان یک روش آموزشی برای افزایش مهارت های حل‌مسئله مورداستفاده قرار گرفته و موجب افزایش بهزیستی ذهنی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effect of education....
چکیده انگلیسی مقاله This study was conducted to investigate the effect of breath's thinking skill with emphasis on Edward De Bono’s method (CORT) on problem solving skills and subjective well-being. The research method was semi-experimental with pretest-posttest with control group design. The sample included 20 female students from the University of Birjand. The research sample was selected from available students. Experimental and control groups was matched by students' field of study and the year of entering. The data gathered by the Oxford Happiness and Problem Solving Skills Questionnaires and the t-minus test was used for the research hypotheses. The results showed subtracting the post-test scores from the pre-test scores in the experimental group was significantly higher than control group, both in subjective well-being and problem solving methods (p< 0.05). These results show the breath's thinking skill with emphasis on Edward De Bono’s method can serve as a training method to increase the skills of problem solving and, thereby, subjective well-being.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هاجر خباز |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

احمد خامسان |
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)

میترا راستگو مقدم | rastgoo moghadam
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بیرجند (Birjand university)

محمد رضایی |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_2550_edb3c63ced8ab15b570f45e1b3740634.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216624.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات