این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۲، شماره ۲۲، صفحات ۱-۲۲
عنوان فارسی
اثر مداخله روان شناسی مثبت نگر به شیوه گروهی بر عزت نفس، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر تجدیدی پایه اول دبیرستان
چکیده فارسی مقاله
جدید شدن دانش آموزان در یک درس یا بیشتر تجربهای است بحران زا که در کنار بحرانهای دوره بلوغ میتواند بر مشکلات روانی و شخصیتی و تحصیلی این دانش آموزان تاثیر ماندگاری بگذارد. بهمین خاطر، بررسی تاثیر مداخلههای مختلف بر ویژگی-های روانی و تحصیلی این دسته از دانش آموزان مورد توجه روانشناسان تربیتی قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی اثر مداخله روان شناسی مثبت نگر بر عزت نفس، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای تجدیدی است. بنابراین، تعداد 29 دانشآموز دختر پایه اول دبیرستان شهر سمنان که حداقل در یک درس در سال تحصیلی 1390 – 1391 تجدید شده بودند، به شیوه تصادفی ساده انتحاب شدند و با انتساب تصادفی در یکی از گروههای آزمایشی یا کنترل قرار گرفتند. طرح پژوهشی از نوع آزمایشی بود که آزمودنیها پس از مداخله به سوالات پرسشنامه عزت نفس و خودپنداره پاسخ دادند. برای اندازه-گیری پیشرفت تحصیلی میانگین نمرات دروسی آزمودنیها در امتحانات خرداد ماه که در کارنامه تحصیلی آزمودنیها به عنوان تجدید (زیر 10) قید شده بود به عنوان نمره پیشآزمون پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. و میانگین نمرات همان دروس (دروسی که در کارنامه خرداد ماه دانش آموز در آنها نمره زیر 10 گرفته بود) در امتحانات شهریور ماه، به عنوان نمرات پس-آزمون پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. تحلیل آماری نشان داد میانگین پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و بعضی از خرده مقیاسهای خودپنداره آزمودنیهای گروه آزمایشی به گونهای معنادار بالاتر از میانگین این متغیرها در آزمودنیهای گروه کنترل بود
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of Positivist psychology intervention on self concept, self esteem and educational achievement of failed girl students of first grade in high school
چکیده انگلیسی مقاله
ailed students in a course or more is an experience which causes crisis that can have lasting effect on mental and personal and educational problems of student beside adolescence`s crisis. That`s why, evaluating the effect of different interventions on psychological and characteristics of students have been paid attention by educational psychologists. Aimed of this study, the effect of positivist psychology interference on self-esteem, self -concept, and academic achievement, 29 girl students of first grade high school of Semnan city who had to repeat their exam at least in one subject in school year 2011-2012 (hereafter called re-exam students) had been randomly selected and taken into one of the experimental or control group randomly. In the researching design the subjects answered the questions of self-esteem and self- concept. The average grades of the subjects the re-exam studentsobtained in June (the grades below 10) and the average of the same subjects obtained in re-exam administrated in Sep. were considered as the pretest and post test scores respectively in educational failure. The statistic analysis showed the average educational failure, self esteem and some of the self concept subscales in experimental group was meaningfully higher than the average of this variables in control group.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
گوهر آلبویه |
مدرس دانشگاه پیام نور
سید موسی طباطبایی | seyed mousa
عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
اسحاق رحیمیان بوگر | rahimian boogar
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سمنان (Semnan university)
خدیجه سادات طباطبایی | khadijah sadat
کارشناس زبان و ادبیات فارسی و معلم آموزش و پرورش شهرستان سمنان
نشانی اینترنتی
http://jeps.usb.ac.ir/article_2142_d19e8ffb67e96cee5021dd6d55d4bdbf.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216629.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات