این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۲، شماره ۲۲، صفحات ۲۳-۴۶

عنوان فارسی رابطه میزان سخت رویی و فرسودگی شغلی مدیران و معلمان مدارس سمنان
چکیده فارسی مقاله انسان عصر حاضر با وجود زندگی چالش‌برانگیز و پیچیده امروزی فشارهایی را متحمل می‌شود به نحوی که فشارهای موجود در محیط کار منجر به "فرسودگی شغلی" می‌شود. در این جرگه تنها کسانی می­توانند درجه بالایی از تنیدگی‌ را بدون بیماری تجربه ‌کنند که دارای ساختار شخصیتی متفاوتی از دیگران باشند.­هدف از این پژوهش" بررسی رابطه میزان سخت-­رویی و فرسودگی شغلی در میان مدیران و معلمان مدارس سمنان در سال تحصیلی 92-91" می‌باشد.پژوهش حاضر کاربردی از نوع توصیفی_همبستگی می‌باشد و جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه مدارس دخترانه و پسرانه که برابر 950 نفر می‌باشند، با استفاده از جدول مورگان278 نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای‌­­ به‌عنوان نمونه انتخاب شدند.­داده‌ها از طریق دو پرسش­نامه استاندارد سخت­رویی(کوباسا) و پرسش­نامه فرسودگی شغلی(ماسلاچ) جمع­آوری و در تحلیل آماری از آزمون t و آزمون تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج نشان داد فرسودگی شغلی (0.58)،خستگی عاطفی(0.62)،مسخ شخصیت (0.39) و موفقیت فردی (0.50) می‌توانند تأثیر مثبت و معناداری بر فرسودگی شغلی معلمان مدارس داشته باشند. ­لذا پیشنهاد می‌گردد برگزاری آزمون‌های سخت­رویی و افسردگی معلمان و مدیران قبل از­استخدام صورت پذیرد،­برگزاری دوره‌های آموزشی کاهش فرسودگی شغلی برای مدیران و معلمان مدارس انجام گیرد­، توجه مسئولان آموزش و پرورش جهت ایجاد محیطی توأم با نشاط و شادابی برای معلمان و مدیران مدارس مدنظر قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سخت رویی، فرسودگی شغلی، مدیران، معلمان،

عنوان انگلیسی The Relationship between Hardiness and Job Burnout of Semnan School Administrators and Teachers
چکیده انگلیسی مقاله Despites modern human being attempts to live in harmony with today's challenging and complex social environment, inevitably it has to bear pressure at work which leads to "burnout". In this process only those can experience a high degree of stress without the disease that have a different personality structure than others. The purpose of this study was to examine the "Relationship between hardiness and job burnout among Semnan school administrators and teachers in academic year 91-92. This survey is a descriptive and correlative study. Statistical population included all administrators and teachers of primary and secondary schools with total of 950 people of which a sample of 278 people were selected through stratified random sampling with the use of Morgan table. Data was collected by two standard questionnaires of hardiness (Kobassa) and job burnout (Maslach) and data was analyzed using SPSS software and lisrel, t-test and factorial analysis. Results indicated burnout (0.58), emotional exhaustion (0.62), depersonalization (0.39) and personal success (0.50) can have a significantly positive effect on teachers' burnout. It is recommended hardiness exams administered before hiring teachers and administrators, holding training courses concerning job burnout reduction for administrators and teachers and creation of happy environment for teachers and administrators by educational authorities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله hardiness, job burnout, administrators, teachers

نویسندگان مقاله علی اکبر امین بیدختی | ali akbar


مرصع یوسفی نژاد |



نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_1858_f572740a0b93cc310fb525134b9576da.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216630.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات