این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۲، شماره ۲۲، صفحات ۹۵-۱۱۲

عنوان فارسی تاثیر بازیهای رایانه ای دوبعدی و سه بعدی بر توانایی فضایی دانش آموزان دوره ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازیهای رایانه ای دو بعدی و سه بعدی بر توانایی فضایی می باشد. توانایی فضایی یا چشم ذهن ، توانایی حل کردن مسئله از طریق ایجاد تصاویر ذهنی و اندیشیدن از طریق تجسم دیداری و یا توانایی تجسم سه بعدی می باشد. روش: در این مطالعه از بین تمام مدارس غیر انتفاعی ناحیه 2 اصفهان 2 مدرسه انتخاب شد و از بین 175 دانش آموز پسر و 80 دانش آموز دختر کلاس دوم 90 نفر به طور تصادفی به شش گروه آزمایش(بازی دوبعدی، بازی سه بعدی) و کنترل تقسیم شدند. ابتدا هر گروه با آزمون هوش ریون سنجیده شد و سپس به مدت 6 جلسه 20 دقیقه ای به صورت یک روز در میان به انجام بازی رایانه ای تتریس دوبعدی و سه بعدی پرداختند. و پس از اتمام طرح پس آزمون از تمام گروهها گرفته شد. اطلاعات به وسیله آزمون تی و طرح فاکتوریل تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد توانایی فضایی پسران در پیش آزمون و پس آزمون بیشتر از دختران است. و بازیهای دوبعدی بیشتر از سه بعدی توانایی فضایی را افزایش می دهد و بازیهای رایانه ای بر توانایی فضایی تاثیر دارند.نتیجه گیری: بازیهای رایانه ای می تواند توانایی فضایی که در دروس ریاضی و هندسه و فیزیک و شیمی تاثیر بسیار دارد را افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effects of 2 Dimensional and 3 Dimensional Video Games onSpatial Ability
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study is to investigate the effects of two-dimensional and three-dimensional computer games on spatial abilities. Spatial ability or the mind's eye is the ability of solving the problems through mental images and the ability of thinking visually or the ability of visualizing three-dimensionality.175 male student and 80 female students of second elementary school from district 2 of Esfahan city participated in this study. The students were randomly divided into six groups (two-dimensional game play, three-dimensional) and control groups. Initially, each group was evaluated by Reven's Progressive Matrices test and then they play the two-dimensional and three-dimensional Tetris game in the 6 sessions of 20 minutes a day. At the end of program the post- test was used for all groups. The data were analyzed by t-test and factorial design.Findings: the results of pre- and post-test showed that spatial ability of males (boys) is more than females (girls). The result showed that two-dimensional games more than three-dimensional games increase spatial ability; also computer games increase the spatial ability.Conclusion: Computer games can increase the spatial ability that is greatly influenced in math, geometry, physics and chemistry.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه رسایی |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی از دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

سید عباس رضوی | seyed abbas
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

احمد سعیدی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_2150_feebde0e03490e5175a7eee047b27911.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216633.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات