این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۲، شماره ۲۲، صفحات ۱۳۳-۱۵۶
عنوان فارسی
فرسودگی تحصیلی در دانشجویان: نقش پیش بینی کننده های کمال گرایی و هدف گزینی
چکیده فارسی مقاله
مطالعهی حاضر با هدف بررسی کمالگرایی و هدفگزینی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان شهر قزوین انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. روش نمونهگیری، در دسترس بوده، بدین منظور، 124 دانشجوی دختر و پسر مشغول به تحصیل در سال تحصیلی92-1393در رشتههای مختلف از دانشگاههای دولتی شهر قزوین انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات، از مقیاس کمالگرایی هویت و فلت، مقیاس هدفگزینی الیوت و مکگریگور و مقیاس فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون همبستگی و تجزیه وتحلیل رگرسیون گام به گام، نشان داد که بین کمالگرایی و خردهمقیاس جامعهمدار با فرسودگی تحصیلی همبستگی مثبت و معناداری وجود داشته، به گونهای که بُعد جامعهمدار کمالگرایی قادر است به میزان 9 درصد واریانس فرسودگی تحصیلی را پیشبینی نماید، همچنین بین عملکرد گرایشی و تسلط اجتنابی با فرسودگی تحصیلی رابطهی منفی معنادار و بین عملکرد اجتنابی و فرسودگی تحصیلی رابطهی مثبت معناداری مشاهده گردید. نتایج نشان داد که تسلط اجتنابی 6/10 درصد واریانس فرسودگی تحصیلی و خرده مقیاسهای تسلط اجتنابی، عملکرد اجتنابی و عملکرد گرایشی در مجموع 8/19 درصد واریانس فرسودگی تحصیلی را پیش بینی میکند. کمالگرایی و هدفگزینی، نقش مهمی در فرآیند یادگیری و پیشرفت فراگیران ایفا نموده، لذا ترسیم اهداف و ارزشهای واقعی، دستیافتنی و در عین حال چالشانگیز برای یادگیری فراگیران نقش موثری در عملکرد آتی و آیندهی شغلی دانشجویان ایفا مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمال گرایی، هدف گزینی، فرسودگی تحصیلی. دانشجویان قزوین،
عنوان انگلیسی
Academic Burnout in Students: the Predictive role of Perfectionism & Goal Orientation
چکیده انگلیسی مقاله
This research was done with the purpose of the study of relationship of perfectionism & goal orientation to predict of academic burnout in students of public universities of Qazvin City. The method of research is correlation. Participants were 124 girl & boy students (in various majors) that selected by convenience sampling from the public universities of Qazvin City. For data collection, Multidimensional Perfectionism Scale of Hewitt & Flett, Goal Orientation Scale of Elliot & McGregor & Breso Academic Burnout Inventory were used. Data were analyzed by Pearson's correlation test & stepwise regression analysis. Results showed positive significant correlation between socially prescribed perfectionism & academic burnout, as if this dimension explains 9% of variance academic burnout. Also, there was negative significant correlation between Approach- Performance goal & Mastery Avoidance with academic burnout and positive correlation between Performance-Avoidance & academic burnout. The results showed that Mastery Avoidance 10.6% and subscales of mastery avoidance, performance-approach and performance-avoidance totally explain 19.8% of the variance of academic burnout. Perfectionism and goal orientation play important role in the learning process, thus outlining the actual, challenging & accessible goals for students plays an important role in the future performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدیه قافله باشی |
کارمند دانشگاه بین المللی امام خمینی ره
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
سیده فاطمه موسوی | seyedeh fatemeh
دانشگاه الزهرا تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
فاطمه گلشنی |
استادیار دانشگاه آزاد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
نشانی اینترنتی
http://jeps.usb.ac.ir/article_2141_e998c5b573775d60feb9a2df81f963ff.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216635.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات