این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۱، شماره ۲۰، صفحات ۱۱۷-۱۳۴
عنوان فارسی
جنسیت، نقش های جنسیتی و اضطراب در دانش آموزان دختر و پسر مدارس دولتی شهرستان زابل
چکیده فارسی مقاله
تحقیق درباره ی تفاوت های جنسیتی در ترس کودکان، عموماً نشان دهنده ی این بوده است که دخترها ترسوترند و نسبت به پسرها اضطراب بیشتری را تجربه می کنند. فرض پیشنهاد شده برای این یافته ها این است که جهت گیری نقش جنسیتی و یا انتظارات عاملی مهم در ایجاد این مسأله باشد. اما این فرضیه مستقیماً درباره ی کودکان مورد بررسی قرار نگرفته است. مطالعه ی حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است و رابطه ی میان داده های به دست آمده از پرسشنامه ی نقش های جنسیتی (مردانگی و زنانگی) و اضطراب آشکار کودکان را در یک نمونه ی عادی از کودکان (شامل 234 نفر، 115 دختر و 119 پسر 9-12 ساله)، بررسی کرده است. نتایج نشان داد که میان نقش جنسیتی مردانه و اضطراب کودکان رابطه ی منفی وجود دارد. اما در مقابل، ارتباط معناداری میان زنانگی و اضطراب کودکان یافت نشد. این یافته ها نشان می دهند که جهت گیری نقش جنسیتی، به ویژه مردانگی، احتمالاً نقش مهمی در رشد و یا ابقاء اضطراب کودکان بازی می کند
کلیدواژههای فارسی مقاله
جنسیت، اضطراب، نقش های جنسیتی، مردانگی، زنانگی،
عنوان انگلیسی
Sex, gender roles and fearfulness in girl and boy students of Zabol town public schools
چکیده انگلیسی مقاله
Research on gender differences in children’s fear has generally shown that girls are more fearful and experience more anxiety than boys. A common hypothesis offered for this finding is that gender role orientations or expectations may be operating. However, this hypothesis has not been directly investigated in child samples. The present study describes the relation between a self-report measure of gender role orientation (i.e., masculinity/femininity) and the intensity of fears in a public sample of children (N 234; ages 9–12; 119 boys and 115 girls). Results revealed that masculinity was negatively related to level of fearfulness. In contrast, no relation was found between femininity and fearfulness. These findings suggest that gender role orientation, especially masculinity, may play a role in the development and/or maintenance of fearfulness in children
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Sex, anxiety, Gender roles, Masculinity, Feminity
نویسندگان مقاله
مهناز علی اکبری دهکردی | aliakbari dehkordi
هیأت علمی دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
حسنیه شهریاری |
دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
مریم زارع |
دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
نشانی اینترنتی
http://jeps.usb.ac.ir/article_2147_fbb37ad4f7086e22564ba67045083a5d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216650.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات