این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۱، شماره ۲۰، صفحات ۱۷۵-۱۹۶

عنوان فارسی مقایسه عادات مطالعه، خودکارآمدی و تعلل‌ورزی میان دانش‌آموزان مدارس تیزهوش و عادی
چکیده فارسی مقاله بهبود و توسعه عملکرد تحصیلی فراگیران یکی از اهداف اصلی مراکز آموزشی می¬باشد. نحوه¬ی استفاده از زمان و همچنین عادات مطالعه در دانش¬آموزان متفاوت است که این خود یکی از دلایل برتری آنها در تحصیل می¬باشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه عادات مطالعه، خودکارآمدی و تعلل¬ورزی در دانش¬آموزان مدارس تیزهوش و عادی دوره متوسطه شهر اردبیل بود. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانش¬آموزان تیزهوش و عادی متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 91-1390 می¬باشد. نمونه پژوهش به حجم 50 نفر (25 دانش¬آموز تیزهوش و 25 دانش¬آموز عادی) به صورت نمونه¬گیری تصادفی چند ¬مرحله¬ای انتخاب شد و برای جمع¬آوری¬ داده¬ها از پرسشنامه عادات مطالعه PSSHI))، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران و پرسشنامه تعلل¬ورزی لای استفاده شده است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسه¬ای بوده و برای تجزیه و تحلیل¬داده از تحلیل واریانس چند¬متغیری (مانوا) استفاده شده است. نتایج این مطالعه نشان¬ داد که بین دانش¬آموزان عادی و تیزهوش در سه مؤلفه از مؤلفه¬های عادات مطالعه یعنی حافظه، برگزاری امتحانات، تندرستی و کل عادات مطالعه و همچنین تعلل¬ورزی تفاوت معنی¬دار وجود دارد. اما از لحاظ خودکارآمدی بین دانش¬آموزان تفاوت معناداری وجود نداشت. بر اساس نتایج این پژوهش به نظر می¬رسد که دانش¬آموزان تیزهوش از وقتشان به بهترین وجه استفاده می¬کنند و از تعلل¬ورزی کمتر و تلاش بیشتری در رسیدن به اهدافشان برخوردارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عادات مطالعه، خودکارآمدی، تعلل‌ورزی،

عنوان انگلیسی Comparative study habits, self-efficacy and procrastination among gifted students and normal
چکیده انگلیسی مقاله Develop learners academic performance is one of the main objectives of the training centers. How to use time and study habits of the students varied that is one of the reasons for their preference. The aim of present study was a comparison study habits, self- efficacy and procrastination in gifted and normal student's high schools of Ardabil city. Methods: The study sample included all gifted and a normal student in junior high schools of Ardabil is the 91-1390 school year. The sample size of 50 patients (25 gifted and 25 normal) a random sample multi-step was chosen. To collect data from a questionnaire study habits (PSSHI), self-efficacy Scherrer et and procrastination lay is used. Method of causal-comparative of data for analysis and multivariate analysis of variance (MANOVA) was used. Results showed that there are significant differences between normal and gifted students in the three components of the components of the reading habits of memory, exams, health and general study habits and procrastination. But there was no significant difference in efficacy between students. The results of this study it appears that gifted students the best use of their time and reached their goals delays are making fewer and more.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله study habits, Self-Efficacy, Procrastination

نویسندگان مقاله محمد نریمانی |
استاد گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)

حانیه غلام زاده |
دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)

حمید رضا دهقان | hamid reza
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_2145_e0d6bce43260ffc50e150f92564a9350.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216651.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات