این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۱، شماره ۱۹، صفحات ۶۱-۹۰

عنوان فارسی رابطه فرسودگی تحصیلی با سلامت روان وهوش معنوی
چکیده فارسی مقاله در چند سال اخیر، فرسودگی تحصیلی به علت تأثیر منفی‌ای که بر فرایند آموزش و یادگیری بر جای می‌گذارد مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است. فرسودگی یک حالت منفی خستگی فیزیکی، هیجانی و ذهنی است که با حس عمیق شکست از کار همراه است. فرسودگی تحصیلی توسط دانش‌آموزان و دانشجویان به‌ صورت خستگی مزمن ناشی از کار بیش اندازه در فعالیت‌های درسی، نگرش بدبینانه و بی‌تفاوتی نسبت به کارهای مدرسه و احساس شایستگی پایین و فقدان احساس موفقیت در تکالیف بروز داده می‌شود؛ از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ فرسودگی تحصیلی با سلامت روان و هوش معنوی بوده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر و پسر پنج دانشکده دانشگاه کاشان بود. 447 نفر با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران، 1997)، پرسشنامۀ سلامت روان (28GHQ-) و پرسشنامه هوش معنوی (عبدالله زاده و همکاران، 1387) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی و سلامت روان با فرسودگی تحصیلی رابطۀ معناداری وجود دارد. سلامت روان و هوش معنوی به‌طور معناداری، فرسودگی تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند و سلامت روان پیش‌بینی‌کنندۀ قوی‌تری برای فرسودگی تحصیلی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرسودگی تحصیلی، سلامت روان، هوش معنوی،

عنوان انگلیسی The relationship among academic burnout with mental health and spiritual intelligence
چکیده انگلیسی مقاله In late years, specialists of education have considrated to academic burnout because of its impact on process of instruction and learning.Burnoutis anegative stateof physicalexhaustion, emotionaland intellectual, which is associatedwitha deep senseoffailure. Burnout among students refers to feeling exhausted because of study demands, having a cynical and detached attitude toward one’s study, and feeling incompetent as a student. Therefore, the aim of the present study was to investigate the relationship between academic burnout with mental health and spiritual intelligence. 447 subjects were selected by categorized sampling. Data were gathered using Demographic Information Questionnaire, Academic Burnout Questionnaire (Bersu et al, 1997), General Health Questionnaire (GHQ-28) and Spiritual Intelligence Questionnaire (Abdullah zadeh et al, 2008). Data were analysed by correlation coefficient and regression analysis.The results indicatedsignificant relationship between spiritual intelligence and mental health with academic burnout. Also the results revealed mental health and spiritual intelligence predict academic burnout and mental health is stronger predictor of academic burnout.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic burnout, mental health, spiritual intelligence

نویسندگان مقاله محمد رضا تمنایی فر | mohammad reza
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

فریبرز صدیق ارفعی | sedigh arfaei
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)

زهرا سادات اخوان حجازی | zahra sadat akhavan hejazi
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کاشان (Kashan university)


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_2255_7ad2990cf80b35d7bbbe6a681ec5217a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216654.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات