این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۱-۲۰
عنوان فارسی
رابطه ویژگی های شخصیتی و منبع کنترل با اضطراب امتحان در دانش آموزان دبیرستانی شهر بیرجند
چکیده فارسی مقاله
چکیده اضطراب امتحان، نوعی اضطراب وابسته به موقعیت است که میتواند موجب افت چشمگیر توانایی افراد در موقعیت سنجش یا امتحان گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و منبع کنترل بر اضطراب امتحان دانشآموزان دوم و سوم دبیرستانی در شهر بیرجند انجام شد. روش تحقیق این پژوهش، از نوع همبستگی بوده و آزمودنیهای این پژوهش شامل 314 دانشآموز پسر و دختر (134پسر و180 دختر) در پایههای دوم و سوم دبیرستانهای شهر بیرجند در سال تحصیلی 90-89 بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. در جمعآوری دادههای پژوهش، از مقیاس اضطراب امتحان ساراسون، مقیاس منبع کنترل راتر و مقیاس شخصیت آیزنک استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کای دو، تحلیل مسیر و رگرسیون استفاده گردید. براساس یافتههای پژوهش، بین اضطراب امتحان و برونگرایی، رابطه منفی و معنادار (r = - 0/14 وp= 0/01 ) و بین اضطراب امتحان با روان آزردهگرایی (r = 0/37 و p< 0/001) و روان گسستهگرایی(r=0/13 وp=0/02)، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. منبع کنترل و اضطراب امتحان نیز رابطه مثبت و معنادار داشتند (r=0/20 وp< 0/001). چنین بهنظر میرسد که دانشآموزان برونگرا، روانآزردهگرا و دارای منبع کنترل بیرونی، اضطراب امتحان بیشتری را تجربه میکنند و علت شکستهای خود را به عوامل درونی، همچون ناتوانی و کم استعدادی استناد میدهند. واژههای کلیدی: اضطراب امتحان، شخصیت، منبع کنترل، درونگرایی – برونگرایی، روانآزردهگرایی، روانگسستهگرایی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship between Personality Factors and Locus of Control with Test Anxiety in Birjand’s High school Students
چکیده انگلیسی مقاله
Relationship between Personality Factors and Locus of Control with Test Anxiety in Birjand’s High school Students By N. ahmadian Abstract The Relationship between personality factors and locus of control with test anxiety in Birjand’s high school students. Test anxiety is a kind of anxiety dependence to situation which can decrease the abilities of students in examinations. This essay explores the correlation among personality factors and locus of control with test anxiety in Birjand’s high-school students (grade 2, 3). This study is a correlation study. Samples of this study consist of 314 students (180 female & 134 male) in Birjand’s high-school (grade 2, 3) during the year 1389-1390 selected by cluster sampling. In this study, Sarason test anxiety scale, locus of control scale and eysenck personality used to collect data, besides Pearson correlation coefficient, chi-square, path analysis, Regression are used to analyze. Based on exploring in this essay, there is a significant negative correlation (p=0/01 , r=0/14) among test anxiety and extroversion. Moreover, there is a significant positive correlation among test anxiety and neurotics (p< 0/001, r=0/37), psychoticism (p=0/02, r=0/13). Besides, there is a significant positive correlation between locus of control and test anxiety (p< 0/001, r=0/20) and locus of control in extroversion. It seems that extroversion; neurotic, internal locus of control students suffers more test anxiety than other students and attributes their fails to internal factors affect on their academic problems. Keywords: Ttest anxiety, Personality, Locus of control, Extroversion, Introversion, neurotics, psychoticism.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناصر احمدیان |
نشانی اینترنتی
http://jeps.usb.ac.ir/article_1845_a3721400b6256a233dbc72acbdc145ef.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216658.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات