این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۴۱-۶۶
عنوان فارسی
تنیدگی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
تنیدگی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دکتر علیرضا آقایوسفی*، علی خدایی** و دکتر امید شکری*** چکیده مطالعه حاضر با هدفِ آزمون الگوی اثرات میانجیگر باورهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 319 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور استان کردستان (138 پسر و 181 دختر)، به پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ؛ زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، 2005) و پرسشنامه تنیدگی تحصیلی (ASQ؛ زاژاکووا و همکاران، 2005) پاسخ دادند. در این مطالعه، بر اساس منطق پیشنهادی بارون و کنی (1986)، به منظور آزمون اثر میانجیگر باورهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطه تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی، از رویکرد مبتنی بر تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج ماتریس همبستگی نشان داد که رابطه بین تنیدگی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی، منفی و معنادار و رابطه بین باورهای خودکارآمدی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی، مثبت و معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که باورهای خودکارآمدی تحصیلی، رابطه تنیدگی تحصیلی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی دانشجویان را بهطور نسبی میانجیگری کرد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که در الگوی میانجیگری باورهای خودکارآمدی تحصیلی، در مجموع، متغیرهای پیشبین، 34 درصد از واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی دانشجویان را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که بخشی از تمایز اندازههای پیشرفت تحصیلی دانشجویان در مواجهه با تنشگرهای تحصیلی، از طریق تفاوت در میزان باورهای خودکارآمدی تحصیلی آنها قابل تبیین است. واژههای کلیدی: تنیدگی تحصیلی ادراک شده، باورهای خودکارآمدی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، تحلیل میانجیگر. * دانشیار، گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نورتهران arayeh1100@gmail.com Email: ** عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور بیجار *** استادیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Academic Stress, Academic Self-efficacy and Academic Achievement among Undergraduate Students title
چکیده انگلیسی مقاله
Academic Stress, Academic Self-efficacy and Academic Achievement among Undergraduate Students By A.R. Aghayousefi(Ph.D), A. Khodaei& O. Shokri(Ph.D) Abstract This study examined the mediating effect of academic self efficacy beliefs on the relationship between academic stress and academic achievement among university students. On a sample consisting of 319 students (138 male 181 female) were administrated the Academic Self Efficacy Beliefs Questionnaire (ASEBQ, Zajacova, Lynch & Espenshade, 2005) and the Academic Stress Questionnaire (ASQ, Zajacova et al. 2005). A hierarchical multiple regression models were used to assess the mediating effect of academic self efficacy beliefs on the relationship between academic stress and academic achievement. The results of correlation matrix showed significant negative relationship between academic stress with academic self efficacy and academic achievement and significant positive relationship between academic self efficacy and academic achievement. The Results of hierarchical multiple regression models indicated that the relationship between academic stress and academic achievement by academic self efficacy beliefs is mediated. All of the regression weights in the model were statistically significant, and models' predictors accounted for 34% of the variance in academic achievement. The findings emphasize the need to recognize the mediating role of academic self efficacy beliefs in examining relationship between academic stress and academic achievement. Keywords: Perceived academic Stress, Academic self efficacy beliefs, Academic achievement, Mediation analysis.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا آقا یوسفی | agha yousefi
علی خدایی |
امید شکری |
نشانی اینترنتی
http://jeps.usb.ac.ir/article_1844_b1fd6f5f2fce60d2728d93b2d0b36a1a.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216660.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات