این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۱۰۳-۱۲۲

عنوان فارسی رابطه فراشناخت، اهداف پیشرفت و راهبردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله رابطه فراشناخت، اهداف پیشرفت و راهبردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی فاطمه رسولی خورشیدی*، دکتر پروین کدیور**، دکتر غلامرضا صرامی*** و زهرا تنها**** چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر، شناخت نحوۀ رابطه میان متغیرهای فراشناخت، اهداف پیشرفت و راهبردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران بود. نمونه پژوهش حاضر شامل نفر ( دختر و پسر) از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های اهداف پیشرفت وندوال ()، پرسشنامۀ فراشناختی الشوت-موهر، وان دالن- کاپتجینز و میجر () و پرسشنامۀ یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت () استفاده شد. بر اساس نتایج به‌دست آمده، جهت‌گیری یادگیری با متغیر فراشناخت و راهبرد عمقی، جهت‌گیری اجتنابی با متغیر فراشناخت، جهت‌گیری گرایشی با راهبرد عمقی و متغیر فراشناخت با راهبردهای فراشناختی، سطحی، مدیریت منابع و پیشرفت تحصیلی، رابطه مستقیم داشت. همچنین، جهت‌گیری‌های یادگیری و اجتنابی با راهبردهای فراشناختی، سطحی، مدیریت منابع و پیشرفت تحصیلی رابطه غیرمستقیم داشت. بر این اساس، تمرکز بر اهداف پیشرفت، درگیر شدن در فعالیت‌های فراشناختی و استفاده از راهبردهای مطالعه، پیشرفت تحصیلی را افزایش می‌دهد. واژه‌های کلیدی: فراشناخت، اهداف پیشرفت، راهبردهای مطالعه، پیشرفت تحصیلی. * کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی fatemehrasoulikhorshidi@yahoo.com Email: ** عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی *** عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی **** دانشجوی دکترای دانشگاه خوارزمی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Study of Relationship between Metacognition, Achievement Goals , Study Strategies and Academic Achievement
چکیده انگلیسی مقاله The Study of Relationship between Metacognition, Achievement Goals , Study Strategies and Academic Achievement By F. Rasouli Khorshidi(M.A), P. Kadivar(Ph.D), Gh.R. Sarami(Ph.D) & Z.Tanha(Ph.D student) Abstract The purpose of present study was to investigate the relationship between Metacognition achievement goals, study strategies and academic achievement among B.A. student of Tarbiat Moallem University of Tehran. The sample for this study was 300 student (214 female and 86 male), that were selected from the B.A student of Tarbiat Moallem University of Tehran. With the random clustering sampling. The instrument for data gathering include: scale of Achievement goals questionnaire (vande wall,1997), the Awareness of Independent Learning Inventory(AILI) (Elshout-Moher, Joost Meijer and Van Daalen-Kopteijns, 2004) and Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) (Pintrich and De Groot,1990).path analysis was used for the analysis and interpretation of the data. The result indicates that learning goal has direct influence on metacognition and deep strategy. Avoidance goal has direct influence on metacognition. Approach goal has direct influence on deep strategy. Metacognition has direct influence on metacognition, surface, resource management strategies and academic achievement. Also, mastery and avoidance goal have indirect influence on metacognition, surface, resource management strategies and academic achievement. Focus on achievement goals, engagement in metacognitive and learning strategy use, and increase academic achievement on student. Keywords: Metacognition, Achievement goals, Study strategies, Academic achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه رسولی خورشیدی | rasouli khorshidi
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

پروین کدیور |
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

غلامرضا صرامی |
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)

زهرا تنها |
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_1849_07184e66ccaec6d22b932f4e41c3d7f4.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216663.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات