این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۱۴۳-۱۶۶

عنوان فارسی تدوین مدل ساختاری برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق عزت نفس کلی ، خودپنداره تحصیلی ،راهبردهای یادگیری خود-تنظیم و انگیزش تحصیلی خود مختار
چکیده فارسی مقاله تدوین مدل ساختاری برای پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی از طریق عزت نفس کلی، خودپنداره تحصیلی، راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزش تحصیلی خودمختار دکتر صلاح صوفی* و دکتر حمزه گنجی** چکیده هدف این پژوهش، آزمون مدل مفهومی معادلات ساختاری برای پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان براساس متغیر‌های عزت نفس کلی، خودپنداره تحصیلی، انگیزش تحصیلی خودمختار و راهبردهای یادگیری خود تنظیم است. 417 دانش‌آموز سال اول دبیرستان‌های شهر سقز (226 پسر و 191 دختر) به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه عزت نفس کلی، مقیاس انگیزش تحصیلی، پرسشنامه راهبردهای یادگیری و پرسشنامه خودپنداره پاسخ دادند. داده‌ها با مدل معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که مدل مفهومی مورد نظر، از برازندگی مطلوبی برای جامعه هدف برخوردار است. متغیرهای خودپنداره تحصیلی و راهبردهای یادگیری، بیشترین سهم را در تبیین واریانس پیشرفت تحصیلی داشتند. همچنین عزت نفس کلی از طریق متغیرهای واسطه‌ای خودپنداره تحصیلی و انگیزش تحصیلی خودمختار، اثر مستقیم و معنی‌داری بر پیشرفت تحصیلی داشت. اثر مستقیم انگیزش تحصیلی خودمختار بر پیشرفت تحصیلی معنادار نبود. لذا با توجه به اینکه در این پژوهش، انگیزش تحصیلی خودمختار سهمی در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نداشت، نظریه خودمختاری دسی و ریان نیازمند آزمون بیشتر در جوامع شرقی است. واژه‌های کلیدی: عزت نفس کلی، خودپنداره تحصیلی، انگیزش تحصیلی خودمختار، راهبردهای یادگیری خودتنظیم و پیشرفت تحصیلی. * دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن Email:ssofy95@yahoo.com ** دانشکده روان شناسی دانشگاه آزاد سلامی واحد رودهن
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی titieDevelopment of Structural Model for Prediction of Academic Achievement by Global Self-esteem, Academic self- concept, Self-regulated learning Strategies and Autonomous Academic Motivation By
چکیده انگلیسی مقاله Development of Structural Model for Prediction of Academic Achievement by Global Self-esteem, Academic self- concept, Self-regulated learning Strategies and Autonomous Academic Motivation By S. Sufi(Ph.D )& H. Ganji(Ph.D) Abstract The aim of this study was to evaluate the conceptual model of structural equations for prediction of student’s Academic Achievement based on Academic Self-concept, Autonomous Academic Motivation and Self-regulated Learning Strategies. The subject of the study include 417 high school students (220 males and 191 females) studding in the first grade. The subjects were randomly selected among the students in Saqqez. To collect data were used Global self-esteem Questionnaire, Academic Motivation Scale, Learning Strategies Questionnaire and Self-concept Questionnaire. The data was analyzed using structural equation model. The results showed that the conceptual model has the good fit for the target population. Academic self-concept and learning strategies had the major role to determine academic achievement variation. Also global self-esteem with the help of moderate variables such as academic autonomous motivation and academic self-concept had indirect and significant effect on academic achievement. However, the direct effect of autonomous academic motivation was not significant. Regarding to this research, academic autonomous motivation didn’t have any role in predicting student’s academic achievement, autonomous theory of Ryan and Deci need further research in the eastern societies. Keyword: Global self-esteem, Academic self-concept, Autonomous academic motivation, Self-regulated learning strategies, Academic achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صلاح صوفی |


حمزه گنجی |



نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_1847_e2ab2fb607960381519d99c9f5e45b07.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216664.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات