این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۱۸۱-۲۰۰
عنوان فارسی
روایی، پایایی و ساختار عاملی مقیاس شایستگی اجتماعی در دانشآموزان دورهی ابتدایی شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله
ژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس اجتماعی کوهن و رسمن (1972) برای کودکان سنین دبستانی با استفاده از رویکرد تحلیل عامل تاییدی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دورهی ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی (92-1391) بود که به روش تصادفی چند مرحلهای 250 دانشآموز از بین نواحی چهارگانه آموزش و پرورش انتخاب شدند. برای ارزیابی کفایت مدل از شاخص مجذور کای (2χ)، نسبت مجذور کای به درجهی آزادی2χ/df))، شاخص برازش تطبیقی (CFI)، ریشهی دوم میانگین مجذورات باقیماندهی استاندارد شده (RMSEA) و شاخص برازندگی نسبی (RFI) استفاده شده است. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان دهندهی این است که الگوی دو عاملی برازش قابل قبولی با دادهها دارد. همچنین، ضرایب آلفای کرونباخ و تنصیف نشاندهندهی این است که این مقیاس از پایایی مطلوبی برخوردار است. کلمات کلیدی: مقیاس شایستگی اجتماعی، تحلیل عامل تاییدی، روایی و پایایی، کودکان دبستانی
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Validity, Reliability and Factor Analysis of the Social Competence Scale in Primary School students in ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله
Validity, Reliability and Factor Analysis of the Social Competence Scale in Primary School students in ahvazThe purpose of the present study was to examine the factor structure of social competence scale Cohen and Rosmen (1972) for school-aged children. The population in this study was all of the elementary school students who are studying in 1391-92 academic year in Ahvaz. From this population 250 students were selected using multi-stage random sampling method. To evaluate the adequacy of the model chi-square index (χ2), relative to Chi-square degrees of freedom (2χ/df)), comparative fit index (CFI), the root mean square standardized residue (RMSEA), and the relative fitness index (RFI) has been used. Confirmatory factor analysis results indicate that the two-factor model had an acceptable fit to the data. Also, Cronbach's alpha and split half coefficients indicated that the scale has good reliability.Keywords: social competence scale, factor structure, elementary school students, validity and reliability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ذکرالله مروتی |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
حکیمه بهرامیان |
مشاور دانشگاه یاسوج و مدرس دانشگاه پیام نور یاسوج
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه یاسوج (Yasouj university)
غلامحسین مکتبی |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
نشانی اینترنتی
http://jeps.usb.ac.ir/article_2146_f0bf687685802d470ff39c75dd941459.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216665.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات