این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۱۰، شماره ۱۷، صفحات ۸۳-۱۰۴

عنوان فارسی رابطه بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده فارسی مقاله چکیده این پژوهش با هدف بررسی ارتباط ساده و چندگانه بین خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی انجام شد.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی سال اول دانشگاه شهید چمران اهواز بود که در سال91-90مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش، نمونه­ای به حجم 200 نفر (100 پسر، 100 دختر) با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده­ها، از پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و آدامز (1983)، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) و پرسشنامه سازگاری بیکر و سیریاک (1989) استفاده شد.نتایج حاصل از تحلیل همبستگی پیرسون نشان داد که خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت با سازگاری تحصیلی رابطه مثبت دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که وزن ترکیبی خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت 37 درصد از واریانس سازگاری تحصیلی را تبیین می­کند. همچنین بر اساس نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA)، بین دانشجویان سال اول دختر و پسر از لحاظ انگیزه پیشرفت تفاوت معنی­دار وجود دارد. واژه­های کلیدی: خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت، سازگاری تحصیلی، دانشجویان سال اول دانشگاه.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relation of Self-Efficacy and Achievement Motivation with Academic Adjustment of First Year Undergraduate Students of Shahid Chamran University Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Theaim of this study was to investigate the simple and multiple relationships of self-efficacy and achievement motivation with academic adjustment. The population of this study consistedد d the relationship between of all first yearundergraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz in 1390-1391. The sample of study consisted of 200 students (100 girls, 100 boys) who were selected randomly by multi-stage random sampling method. The data was collected by general self-efficacy questionnaire Sherer, Hermen’s achievement motivation questionnaire and Measuring adjustment to college of Baker and Siryk (1984). Pearson correlation analysis showed that positive and significant relationships exist between self-efficacy and academic adjustment; positive and significant relationships exist between achievement motivation and academic adjustment. Regression analysis showed that the combined weight of self-efficacy and achievement motivation can explain 37% of the variance in academic adjustment. Also, MANOVA showed that between male and female first year students in terms of achievement motivation, there are significant differences. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امید سلیمانی فر |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)

فرزانه شعبانی |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، مدرس دانشگاه پیام نور گتوند


نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_1448_a1ba0477787fede6cc91849f7602ab23.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216670.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات