این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۹، شماره ۱۵، صفحات ۱۰۸-۱۲۴
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مهارتهای خوشبینی بر هوش هیجانی پسران کانون اصلاح و تربیت شهرکرمان
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای خوشبینی بر هوش هیجانی پسران کانون اصلاح و تربیت شهرستان کرمان بوده است. در این راستا از روش نیمهآزمایشی با طرح دو گروهی انتساب تصادفی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد و پرسشنامه هوش هیجانی به عنوان ابزار پژوهش بر روی نمونه مورد بررسی به اجرا گذاشته شد.60 نفر از پسران کانون اصلاح و تربیت شهر کرمان به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و پس از تقسیم با روش همتاکردن به دو دسته همطراز، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. طی 10جلسه طرح آموزش خوشبینی بر اساس نظریه سلیگمن اجرا شد و یک ماه بعد از اتمام جلسات، پسآزمون برگزار شد. از آزمون آماری t گروه مستقل برای تحلیل دادهها استفاده شد و نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش راهبردهای خوشبینی در ارتقای هوش هیجانی گروه آزمایش به صورت معنیداری مؤثر بوده است. بنابراین پیشنهاد میشود که آموزش گروهی مهارتهای خوشبینی در برنامههای آموزشی مراکز کانون اصلاح و تربیت نوجوانان گنجانده شود
کلیدواژههای فارسی مقاله
خوشبینی، هوش هیجانی، بزهکاران،
عنوان انگلیسی
تأثیر آموزش مهارتهای خوشبینی بر هوش هیجانی پسران کانون اصلاح و تربیت شهرکرمان
چکیده انگلیسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش گروهی مهارتهای خوشبینی بر هوش هیجانی پسران کانون اصلاح و تربیت شهرستان کرمان بوده است. در این راستا از روش نیمهآزمایشی با طرح دو گروهی انتساب تصادفی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد و پرسشنامة هوش هیجانی به عنوان ابزار پژوهش بر روی نمونه مورد بررسی به اجرا گذاشته شد.60 نفر از پسران کانون اصلاح و تربیت شهر کرمان به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و پس از تقسیم با روش همتاکردن به دو دستة همطراز، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. طی 10جلسه طرح آموزش خوشبینی بر اساس نظریة سلیگمن اجرا شد و یک ماه بعد از اتمام جلسات، پسآزمون برگزار شد. از آزمون آماری t گروه مستقل برای تحلیل دادهها استفاده شد و نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش راهبردهای خوشبینی در ارتقای هوش هیجانی گروه آزمایش به صورت معنیداری مؤثر بوده است. بنابراین پیشنهاد میشود که آموزش گروهی مهارتهای خوشبینی در برنامههای آموزشی مراکز کانون اصلاح و تربیت نوجوانان گنجانده شود.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خوشبینی, هوش هیجانی, بزهکاران
نویسندگان مقاله
مهوش رقیبی |
مرجان ربانی |
نشانی اینترنتی
http://jeps.usb.ac.ir/article_691_86aa65e9f0084f077409bc1f3061ebed.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216685.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات