این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۸، شماره ۱۴، صفحات ۹۹-۱۲۸

عنوان فارسی تبیین اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان بر اساس باورهای مذهبی و هستة کنترل
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی بر اساس هستة کنترل و باورهای مذهبی انجام شده است. در این راستا، نمونه‌ای متشکل از 447 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز (225 دختر و 222 پسر) به شیوة نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و پرسش‌نامه‌های اهمال‌کاری تحصیلی، هستة‌ کنترل و جهت‌گیری مذهبی را تکمیل کردند. در نگاهی کلی، نتایج نشان داد که نمرة کل اهمال‌کاری تحصیلی به وسیلة بُعد (مؤلفة) اخلاقیات از جهت‌گیری مذهبی و هستة کنترل درونی به صورت منفی پیش‌بینی می‌شود. همچنین معلوم شد که هستة کنترل درونی و بُعد اخلاقیات از جهت‌گیری مذهبی پیش‌بینی‌کنندة منفیِ دو بعد اهمال‌کاری در آماده‌سازی تکلیف و اهمال‌کاری در آماده‌سازی مقاله هستند. اهمال‌کاری در آمادگی برای امتحان، توسط هیچ‌یک از ابعاد جهت‌گیری مذهبی و هستة کنترل درونی پیش‌بینی نمی‌شود. مقایسة دختران و پسران نشان داد که میانگین نمرة‌ اهمال‌کاری در آماده‌سازی تکالیف و نمرة کل اهمال‌کاری تحصیلی در پسران بیشتر از دختران است؛ در سایر ابعاد اهمال‌کاری، تفاوت معنـی‌داری بین دو گروه مشاهده نشد. همچنین مقایسة دانشجویان رشته‌های دارای محتوای مرتبط و نامرتبط با دین آشکار کرد که از نظر اهمال‌کاری کلی و اهمال‌کاری در آماده شدن برای امتحان، اهمال‌کاری در آماده‌سازی تکالیف و اهمال‌کاری در آماده‌سازی مقاله‌ها، میانگین دانشجویان رشته‌های نامرتبط با دین، بیشتر از دانشجویان رشته‌های مرتبط با دین است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سارا نامیان | نامیان


مسعود حسینچاری |



نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_705_b37199348485ec93c4d94d27b88ef380.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216692.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات