این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات روانشناسی تربیتی، جلد ۷، شماره ۱۱، صفحات ۱۰۹-۱۲۴

عنوان فارسی مقایسه ی متغیرهاى هوش هیجانى و راهبردهاى مقابله اى در موفقیت و عدم موفقیت در آزمون سراسرى
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش بررسى رابطه¬ی بین هوش ¬هیجانی و راهبردهاى مقابله¬ای افراد موفق و ناموفق در آزمون سراسرى بود. بدین منظور 195دانشجوى ترم یک از دانشگاه¬های دولتى شهر تهران (گروه موفق) و 199 داوطلب شرکت در آزمون سراسرى که حداقل یک بار در کنکور شرکت کرده اند (گروه ناموفق) به صورت نمونه¬ی در دسترس انتخاب شدند. سپس پرسشنامه¬های هوش¬ هیجانی بار-اون و راهبردهاى مقابله اى بلینگز و موس، روى آنها اجرا شد .نتایج به دست آمده نشان داد که افراد موفق، خود شکوفاتر و خوشبین ترند، تکانه هاى خود را بهتر کنترل مى کنند، سازگارى بالاترى دارند و هوش هیجانى کلى آنها نیز بالاتر است. افراد موفق بهتر از افراد ناموفق با فشار¬ها مقابله می¬کنند؛ از طرفی افراد ناموفق از راهبردهاى مقابله¬ای متمرکز بر هیجان (مهارهیجانى و جسمانى) بیشتر بهره می جویند. در مجموع، این مطالعه حاکى از ارتباط معنادار بین هوش هیجانى و راهبردهاى مقابله¬ای موفقیت و عدم موفقیت در کنکور بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهره نورعلی |


علیرضا عابدین |



نشانی اینترنتی http://jeps.usb.ac.ir/article_726_406f90601be4e1b4c236dd6e9c291962.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1162/article-1162-216705.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات