این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱-۲

عنوان فارسی معرفی فیلم ‌های تکنولوژی و سرگرمی TED دردانشگاه های علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله تدوین فیلم­ های TED (Technology, Entertainment and Design) در راستای تلفیق تکنولوژی، سرگرمی و طراحی از سال 1984 در قالب یک کنفرانس آغاز گردید (1). TED بیانگر کنفرانس ­های ساختارمند و در زمان بندی مشخص است که در شاخه­ های مختلف علم، از زبان افراد مجرب در هر رشته تخصصی بیان می­ گردد و در قالب ویدیو­های کوتاه از بیان تجارب، نظرات و پیشنهادات دانشمندان هر رشته، به شیوه ­های مختلف در دسترس علاقمندان در سراسر جهان قرار می گیرد (3, 2). در حیطه های بالینی نیز از آنجایی که روش ­های تشخیصی، پیشگیری و درمان ممکن است با گذشت زمان و با انجام پژوهش ­های بیشتر نقض گردند و غیر نافع یا مضر شناخته­ شوند (4)، در دسترس بودن منابع آموزشی جدید و با تکنولوژی روز دنیا در افزایش میل و رغبت مدرسین و فراگیران علوم پزشکی به مطالعه­ی منابع روزآمد، تاثیرگذار است (5). امروزه یکی از جذاب ترین و موثرترین روش های آموزش از طریق TED می باشد که در بسیاری از کشورها و به زبان­ های مختلف در حال افزایش است. بیش از سه دهه از معرفی فیلم ­های TED در دنیا می­ گذرد و گفتمان های TED متعددی از تجارب پزشکان حوزه های مختلف تخصصی در سطح دنیا انتشار یافته و در جریان است (6). با گذر از عصر دیجیتال و ورود به عصر سایبر در دنیای تکنولوژی، متخصصین علوم پزشکی برای تامین نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی خود ناگزیر به استفاده از سیستم های مفهومی متفاوتی شده اند. هر کدام از مفاهیم علمی نوظهور دارای بار معنایی خاصی هستند که باید در زمینه خود باز تعریف شوند، تا بتوان در سیستم های مفهومی علوم تخصصی از جمله آموزش، پژوهش، مدیریت و ارائه خدمات سلامت از آنها بهره برد (7)؛ از جمله این مفاهیم نوظهور، گفتمان­ های TED است. در سال های اخیر در خصوص فواید و محدودیت های استفاده از گفتمان ­های TED در علوم پزشکی مطالعاتی در خارج کشور انجام گرفته است (3, 8). در کشور ایران نیز تیم ­های سلامت جهت پاسخ به سوالات بالینی خود، منابع متعدد الکترونیک (9) و غیر الکترونیک در اختیار دارند. در مواردی نیاز است که تیم سلامت از مرور شواهد موجود، جهت اتخاذ تصمیم بالینی اقدام نمایند و از سوی دیگر شواهد علمی پژوهشی در خصوص فیلم های تکنولوژی و سرگرمی TED در علوم پزشکی ایران در دسترس نمی باشد. بهره­ گیری از تکنولوژی و استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی در تصمیم ­سازی های بالینی تیم­ های سلامت، در پژوهش ­های مختلفی در ایران مورد ارزیابی قرار گرفته (14-10،7). لیکن در خصوص معرفی مفهوم TED و کاربرد آن در حوزه­ های مختلف علوم پزشکی از جمله علوم بالینی و پزشکی مبتنی بر شواهد در ایران، مستندی یافت نشد. از آنجایی ­که به ­روز بودن تیم ­های سلامت و معرفی پروتکل­ های جدید پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی به شیـوه­ های بدیع، جـذاب و با صـرف زمـان­ های کـوتاه در دست­یابی به پوشش گسترده ­تر بهره ­برداری تیم­ های سلامت تاثیرگذار است (15, 11)، در دسترس قرار دادن فیلم ­های TED در حوزه های علوم پزشکی ایران، در این امر کمک کننده خواهد بود.                               
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تکنولوژی، آموزش پزشکی، پزشکی مبتنی بر شواهد، دانشگاه

عنوان انگلیسی Introducing Technology and Entertainment Movies (TED) in Iranian Universities of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله there is no abstract
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسین اصغری | MH Asghari
Department of Pharmacology, Schools Of Medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
گروه فارماکولوژی و توکسیکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بایل، بابل، ایران

سیمین موعودی | S Mouodi
Social Determinants of Health Research Center, Health Research Institute, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بایل، بابل، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-979-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-2172519.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
نوع مقاله منتشر شده نامه به سردبیر
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات