این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی عمران مدرس، جلد ۱۹، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزیابی اثر همزمان لاستیک و الیاف فولادی بازیافت شده از تایر ضایعاتی بر مقاومت سایشی بتن
چکیده فارسی مقاله امروزه از معضلات اصلی بشر حفظ محیط زیست در برابر وجود مواد ضایعاتی است. استفاده مجدد این مواد همچون لاستیک تایر ضایعاتی به عنوان جایگزینی بخشی از مصالح در ساخت بتن به عنوان یک استراتژی اساسی جهت دستیابی به توسعه پایدار محسوب می‌شود. در این پژوهش به‌کارگیری همزمان پودر و خرده لاستیک و سیم و الیاف فولادی بازیافت شده از تایر ضایعاتی در مخلوط بتن، مورد بررسی مقاومت‌های سایشی و فشاری و وزن واحد حجم بتن قرار گرفته است. در پژوهش حاضر در 12 طرح اختلاط از جایگزینی پودر و خرده لاستیک با ماسه به مقدار 9، 13/5، 18، 22/5 و 27 درصد حجمی ماسه و افزودن سیم و الیاف فولادی بازیافتی از تایر به مقدار 0/5 درصد حجمی استفاده شده است. نتایج آزمایشات نشان می‌دهد افزودن 0/5 درصد الیاف فولادی بازیافتی به بتن حاوی 9 درصد پودر و خرده لاستیک، کاهش مقاومت فشاری را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش مقاومت سایشی می‌شود. با افزایش درصد‌های جایگزینی پودر و خرده لاستیک با ماسه در مخلوط بتن همراه با 0/5 درصد الیاف فولادی بازیافتی، مقاومت سایشی بتن افزایش اما مقاومت فشاری و وزن واحد حجم بتن کاهش می‌یابد. مقاومت سایشی این نوع بتن‌های حاوی مواد ضایعاتی نسبت به بتن شاهد تا 37/5 درصد افزایش داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of simultaneous effect of rubber and recycled steel fibers from waste tire on the abrasion resistance of concrete
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays, one of the main problems of human being is the protection of the environment against the presence of waste materials. Every year millions of tires are discarded, thrown away or buried all over the world. One of these waste materials, waste tires are. Wired tires are made of rubber particles and steel fibers. Past research has shown that rubber particles and recycled steel fiber from waste tire, can be used in concrete. This type of steel fibers can have a positive effect on the mechanical properties of concrete. Rubber particles in concrete reduce the compressive strength. In some studies, it has been shown that rubber particles increase or decrease the abrasion resistance of concrete, and even the size of the rubber particles also affect the abrasion resistance of concrete. In this research, simultaneous application of powder and crumb rubber, wire and recycled steel fibers from waste tire in concrete mixture, has been investigated to study the abrasion and compressive strengths and unit weight of concrete. In this research, in 12 mixing designs, replacing of powder and crumb rubber with sand to the amount 9%, 13.5%, 18%, 22.5% and 27% by volume of sand and adding 0.5% by volume of wire and recycled steel fibers from waste tire has been used. In all designs, the cement cutie is 380 and the ratio of water to cement is 0.47 constant. In this research, different samples are compared with the control sample. Compressive strength were performed after 7 and 28 days. Also, abrasive resistance and weight per unit volume were performed after 28 days. The results of the experiments show that rubber particles with a fine gradation will have a better impact on the abrasion resistance. But this is not so that about compressive strength and it reduces more resistance. Based on the results, adding 0.5% recycled steel fibers with a length ratio to high diameter to concrete containing 9% of powder and crumb rubber, reduction in compressive strength improves and cause increased abrasion resistance. But the adding steel wire to concrete containing powder and crumb rubber reduces the abrasion resistance. Use the powder and crumb rubber with 0.5% recycled steel fibers, reduces the compressive strength and by increasing the amount of powder and crumb rubber, reduction of resistance will be more. The abrasion resistance of concrete containing powder and crumb rubber with with 0.5% recycled steel fibers is increased relative to the control concrete. By increasing the powder and crumb rubber content, the abrasion resistance increases, but this upward trend occurs to a certain percentage of powder and crumb rubber replacement with sand, and then the percentage of increasing abrasion resistance decreases. By increasing the powder and crumb rubber, weight loss will be increased. From this perspective, it causes the lightness of concrete which can be the advantage of using these waste materials in concrete. The abrasion resistance of concrete containing 9% of powder and crumb rubber with 0.5% recycled steel fibers has increased up to 37.5% relative to the control concrete.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله میثم ولی‌ زاده | Meisam Valizadeh
M.Sc. Student, Civil Engineering, Department of Civil Engineering, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران-سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

گرشاسب خزائنی | Garshasb Khazaeny
Assistant Professor, Civil Engineering, Department of Civil Engineering, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار مهندسی عمران-سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-46279-3&slc_lang=fa&sid=16
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1242/article-1242-2174756.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل (کامل)
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات