این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۵-۲۰

عنوان فارسی نقش الگوهای تعاملی والدین در بروز اختلال وسواسی - جبری: مطالعه مروری در پیشینه
چکیده فارسی مقاله مقدمه: همواره از شیوه‌های تعاملی والدین به عنوان یکی از دلایل اساسی شکل‌گیری اختلال وسواسی ـ جبری(OCD) یاد شده است. در عین حال الگوهای والدینی مؤثر در بروز OCD به قدر کافی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر مرور سیستماتیک سبک‌های تعامل والدینی مؤثر در بروز OCD بود. روش کار: جامعه آماری شامل کلیه مقالات نمایه شده در پایگاه‌های PubMed، Science Direct، PsychNet، Magiran و SID بود که طی سال‌های 2000 تا 2018 میلادی منتشر شده بودند. مقالات پس از دو مرحله غربال‌گری بر اساس معیار‌های ورود و خروج و به شیوه نمونه‌گیری هدفمند بررسی شدند که تعداد 16 مقاله به عنوان نمونه نهایی انتخاب شد. شیوه اصلی گردآوری داده‌ها، بررسی کیفی محتوای مقالات بر مبنای سؤال اصلی پژوهش بود. یافته ها: پس از مقالات، تعداد 15 مؤلفه استخراج شد که نهایتاً در قالب 5 طبقه مؤثر در بروز OCD شامل انعطاف پذیری والدینی، حمایت والدینی، مراقبتوالدینی، کنترل، و سردی رابطه ای دسته‌بندی شدند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، شیوه‌های تعاملی والدین با کودکان نقش اساسی در شکل‌گیری OCD دارد و می‌تواند به عنوان یک پیش‌بین مؤثر در بروز این اختلال به کار رود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال وسواسی-جبری، سبک‌های فرزند پروری، مرور سیستماتیک

عنوان انگلیسی The role of parent-child interaction patterns in the development of obsessive-compulsive disorder: A literature review study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Parent-child interaction styles have always been considered one of the main reasons for the development of obsessive-compulsive disorder (OCD). Meanwhile, parent-child interaction patterns effective in the development of OCD haven’t been widely studied. Therefore, the main objective of the current study is to systematically review parent-child interaction styles influential in the development of OCD. Materials and Methods: The statistical population of the study includes all the papers indexed in PubMed, Science Direct, PsychNet, Magiran, and SID databases published from 2000 to 2018. The papers went through two screening stages and then they were investigated based on the inclusion and exclusion criteria using purposed sampling, through which 16 papers were selected as the final sample of the study. The main data collection method was the qualitative review of the content of the papers based on the main question of the study. Results: After selecting the final papers, 15 components were extracted, ultimately categorized into five classes of components influential in the development of OCD. These classes included parental flexibility, parental support, parental care, control, and cold relations. Conclusion: Based on the results of the study, parent-child interaction styles play a major role in the development of OCD, and they can be used as an effective predictor for the development of this disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احسان گلی | Ehsan Goli
Ph.D. student in psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد، ایران

محمد سعید عبد خدایی | Mohammad Saeed Abdekhodaie
Associate professor of Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

علی مشهدی | Ali Mashhadi
Associate professor of clinical child and adolescent psychology, Faculty of Education Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
دانشیار روان شناسی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

ایمان الله بیگدلی | Imanolah Bigdeli
Professor of Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://jfmh.mums.ac.ir/article_14428.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات