این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۲۲-۲۹

عنوان فارسی طراحی اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر پکس و اثربخشی آن در کاهش نشانگان کودکان طیف اوتیسم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال اوتیسم اختلالی تحولی است که با نارسایی در مهارتهای اجتماعی- ارتباطی و بروز رفتارهای کلیشهای همراه است. هدف از پژوهش حاضر، طراحی اپلیکیشن آموزشی و بررسی اثربخشی آن در کاهش نشانگان کودکان اوتیسم میباشد. روش کار: این پژوهش به شیوه نیمهتجربی )پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل( انجام پذیرفت. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 30 کودک 7 تا 12 ساله اوتیسم بود که بصورت تصادفی در دو گروه مداخله وکنترل تقسیم گردیدند. ابتدا هر دو گروه تحت پیش آزمون بوسیله آزمون گارز قرار گرفتند. سپس گروه مداخله تحت 10 جلسه یک ساعته آموزش قرار گرفته ولیکن بر روی گروه کنترل، فعالیتی انجام نپذیرفت و در انتهاء آزمون گارز بعنوان پس آزمون، بر روی هر دو گروه مورد استفاده قرار گرفت. دادههای بدست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند . یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که که پس از تعدیل میانگینهای پیش آزمون، تفاوت معنی داری بین میانگین گروه مداخله و کنترل در پس آزمون وجود داشت و کاربرد میانگین نمرات گروه مداخله در مهارتهای ارتباطی، اجتماعی ورفتارهای کلیشهای را به ترتیب از 93 / 5 ، 87 / 4 ، 8 / 4 به 13 / 3 ، 4 / 2 ، 87 / 2 در پس آزمون تغییر داده است ) 001 / 0 > P .) نتیجهگیری: نتایج نشان عملکرد مهارتهای ارتباطی، اجتماعی و رفتارهای کلیشهای با کاربرد اپلیکیشن آموزشی مبتنی بر پکس ارتقاء یافته است و کاربرد این اپلیکیشن میتواند در آموزش کودکان طیف اوتیسم مورد استفاده قرار گیرد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Designing an Educational App and its Effectiveness on Improving Children with Autism Spectrum Disorders Signs
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Autism disorder is a disorder characterized by stereotypic behaviors associated with social failure disorders. The purpose of this study was to design an educational application and its effectiveness in reducing the syndrome of children with autism. Methods: It was a quasi-experimental study (pre-test, post-test with control group). The statistical sample of this study was 30 autistic children aged 7 to 12 years with autism who were randomly divided into intervention and control groups. First, both groups were subjected to pretest by Garz test. Then, the intervention group was trained under 10 sessions of one hour, but the control group did not take any activity and at the end of the Garz test as a post-test, they were used on both groups. Data were analyzed using covariance analysis. Results: Research findings showed that there is a significant difference the mean of the intervention group and the control group in the posttest after moderating the mean of the pretest, and the application of the mean score of the intervention group in social, social, and social skills was 5.93, 4.87, 4.8 in the pretest to 3.13, 2.4 and 2.87 in the post-test (P < 0.001). Conclusions: The results show that the performance of communication, social skills and stereotypical behaviors has been enhanced with the use of the Picture Exchange Communication Systems (PECS) and the use of this application can be used in teaching children autism spectrum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله آزیتا سلطانیان بجنورد | Azita Soltanian Bojnourd


علی جهانگیری | Ali Jahangiri



نشانی اینترنتی http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-704&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/192/article-192-2182679.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات