این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مشکوه
، جلد ۳۳، شماره ۱، صفحات ۱۷-۳۴
عنوان فارسی
نگرش علم الحدیثیِ امام علی(ع)
چکیده فارسی مقاله
علم الحدیث یکی از علومی است که برای فهم سخنان معصومین اهمیت فراوانی دارد و خود به دانش های مختلفی از جمله رجال و فقه الحدیث تقسیم میشود. سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا ائمه خود به این علم توجه داشته و در سخنانشان مواردی از آن را بیان کردهاند یا نه ؟ از این رو در مقاله حاضر نگرش علم الحدیثی امام علی(ع) شامل موارد ذیل بررسی میشود: 1- اقدامات امام علی(ع) در زمینه نشر احادیث؛ از جمله تشویق مردم به عمل به سنت پیامبر (ص) و تشویق به فراگیری حدیث و نگارش آن است، چنان که خود امام کتبی در این زمینه دارند. 2- وجود احادیث جعلی در روایات. 3- انواع راویان و انواع احادیث. 4- مبانی امام علی(ع) درباره حل اختلاف الحدیث، چنان که امام در این زمینه مباحثی را مطرح کردهاند که در اینجا بررسی شده است. 5 - مبانی فهم حدیث که از جمله آنها تصحیح تحریفات در روایات پیامبر (ص) است. 6- دیدگاه امام(ع) درباره سند احادیث که باید متصل نقل شود. 7- وجود احادیث صعب مستصعب در روایات اما م علی(ع) و دیدگاه امام در این زمینه .این موارد نشان می دهد که امام علی(ع) مواردی از علم حدیث را در روایات خود نقل کرده و بر آن تأکید داشتهاند و این در واقع اهمیت این علم را می رساند و اینکه ائمه(ع) از ابتدا به این مسئله توجه داشتهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
علم الحدیث، امام علی(ع)، حدیث نگاری، اختلاف الحدیث،
عنوان انگلیسی
Imam ‘Alī’s (A.S.) Perspective in Terms of ‘Ilm al-Hadīth
چکیده انگلیسی مقاله
‘Ilm al-hadith is among the sciences effective in understanding the words of ma‘sūmin (the Prophet and his infallible progeny). This science is divided into various branches such as rijāl (science dealing with transmitters of hadith) and fiqh al-hadith (appreciation of hadith). The question here is whether there are any instances of this science in the sayings of ma‘sūmin. It is in respect to this issue that Imam ‘Ali’s (A.S.) perspective in terms of ‘ilm al-hadith is studied in this article, consisting of the following: 1. Imam ‘Ali’s (A.S.) undertakings in promulgation of ahādith as well as encouraging people to act by the Prophet’s (S.A.W.) tradition and urging people to learn and write [to spread about] hadith; 2. The existence of fabricated ahādith in traditions; 3. Types of transmitters and traditions; 4. Imam ‘Ali’s (A.S.) principles in solving hadith discrepancy; 5. Principles of hadith comprehension, including the correction of distortions in the Prophet’s (S.A.W.) traditions; 6. Imam ‘Ali’s (A.S.) viewpoint concerning the sanad of ahādith; 7. The existence of sa‘b (difficult) and mustas‘ab (very difficult) ahādith in Imam ‘Ali’s (A.S.) narrations and his viewpoint in this regard. These points indicate that Imam ‘Ali (A.S.) has related some instances of ‘ilm al-hadith in his narrations and has emphasized on it as well, which proves the importance of this science from the perspective of the Imams (A.S.).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
طاهره جوکار |
دانشجوی کارشناسی ارشد تفسیر
محمدرضا ستودهنیا |
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان
نشانی اینترنتی
http://mishkat.islamic-rf.ir/article_100455_9225f745eedb86571050082b76e3fa44.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1104/article-1104-2184392.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات