این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فناوری دریا، جلد ۲۳، شماره ۹۱، صفحات ۱۰-۱۶

عنوان فارسی بررسی پدیده آبشستگی در تاسیسات دریایی با استفاده از شبیه سازی نرم افزاری
چکیده فارسی مقاله آبشستگی در حقیقت جابجایی ذرات توسط جریان از محل استقرار اولیه آن ها به مکان دیگری است. وقوع پدیده‌ی آبشستگی در اطراف سازه‌های هیدرولیکی، یکی از اصلی‌ترین عوامل تخریب این سازه‌ها بوده و هر ساله باعث اعمال خسارات فراوان مالی در جهان می شود. اکثر مطالعات در شرایط مختلف آزمایشگاهی روی بستر ماسه ای و برای شرایط تعادل آبشستگی ارائه شده است و کاربرد این روابط برای شرایط طبیعی دریا، عدم اطمینان هایی را در برآورد مقدار آبشستگی به همراه دارد. بدیهی است استفاده از یک روش بدون توجه به شرایط حاکم بر آن روش، مناسب نمی باشد. در بسیاری از موارد نیز می توان از مدل های فیزیکی و روش های عددی برای تخمین عمق آبشستگی کمک گرفت. در مطالعه حاضر پروفیل آبشستگی توسط مدل عددی بررسی شده است. یکی از مهم‌ترین اهداف این تحقیق ارائه الگو و طرحی در جهت پیشگیری، کنترل و بهینه سازی آبشستگی در سازه‌های دریایی مخصوصاً موج شکن‌ها و اسکله ها می‌باشد. بررسی عوامل مختلف تشدید آبشستگی و راه کارهای کاهش تأثیر این عامل از مهم‌ترین اهداف این تحقیق می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دینامیک سیالات محاسباتی، آبشستگی، موج شکن، اسکله،

عنوان انگلیسی Investigation of scour phenomenon in offshore installations using software simulation
چکیده انگلیسی مقاله Scour is in fact the displacement of particles by flow from their initial location to another location. The phenomenon of scour around hydraulic structures is one of the main causes of their destruction and causes huge financial losses worldwide every year. Most of the studies have been carried out in different laboratory conditions on sandy bed and for scour equilibrium conditions and application of these relationships to natural sea conditions has uncertainties in estimating scour value. Obviously, it is not appropriate to use a method without regard to the conditions governing it. In many cases, physical models and numerical methods can also be used to estimate the scour depth. In the present study, the scour profiles are investigated by numerical model. One of the most important goals of this research is to provide a model and plan for prevention, control and optimization of scours in marine structures, especially breakwater and docks. Investigating different factors of scour intensification and ways to reduce its impact is one of the most important goals of this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کریم اکبری وکیل آبادی |
استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)

عباس حسن آبادی |
مدرس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)


نشانی اینترنتی http://navy.iranjournals.ir/article_37126_74fd6739938126ddbfbb8bcf13ffe27f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/972/article-972-2187380.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات