این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مهندسی حمل و نقل
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۹۹-۳۱۱
عنوان فارسی
حل مساله مسیریابی وسایط نقلیه با در نظر گرفتن رضایتمندی مشتریان و کاهش انرژی مصرفی با الگوریتم زنبور عسل
چکیده فارسی مقاله
این مقاله به ارائه مدل مساله مسیریابی وسائط نقلیه به منظور افزایش رضایتمندی مشتریان، کاهش مصرف انرژی و سوخت و کاهش هزینههای توزیع میپردازد. آمارها نشانگر آن است که هزینه سوخت، بخش قابل توجهی از هزینه حمل و نقل را دربر میگیرد. در نظر گرفتن عوامل زیست محیطی نه تنها بر هزینههای اقتصادی تاثیر میگذارد، بلکه بر انتخاب مسیرهای حمل و چگونگی توزیع بار بین ناوگان حمل ونقل نیز تاثیر گذار است. همچنین این مدل هزینه مدت زمان زودکرد و دیرکرد نسبت به موعد تحویل را با کمینه کردن مجموع این زمانها کاهش میدهد. مساله مسیریابی وسایل نقلیه مورد بررسی از نوع مسایل NP-hard است، از همین رو به منظور حل این مدل پیشنهادی از الگوریتم زنبور عسل (BA) استفاده میشود و برای نشان دادن کارآیی الگوریتم طراحی شده جوابهای به دست آمده با نرم افزار گمز مقایسه خواهند شد. همچنین به منظور حل مسایل در ابعاد بزرگ نتایج با جوابهای حاصل از الگوریتم بهینهسازی انبوه ذرات (PSO) مقایسه و مورد تجزیه تحلیل قرار میگیرد. نتایج نشاندهنده کارآیی الگوریتم پیشنهادی در حل مسایل را دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Solving a vehicle routing problem considering customers’ satisfaction and energy consumption by a bee algorithm
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, a new method for a vehicle routing problem (VRP) with reducing the fuel consumption and maximizing customers’ satisfaction. To reduce the hazardous effects of transportation like land usage, resource and energy consumption, air pollution, global warming, damage to ecosystems and human health, researchers developed optimization models like vehicle routing problem (VRP) and its variants. Generally, the amount of pollution emitted by a vehicle over an arc (i,j) depends on many factors like vehicle load, travel speed, travel distance, road slop and etc. Vehicle load has a major effect among other factors on amount of emissions and influences the route selection. On the other hand, this paper considers customers’ satisfaction via considering earliest and latest service time in customer nodes. It is proven that VRPs belong to the category of NP-Hard problems thus due to the complexity of VRP with exact methods in large-scale problems, a meta-heuristic method based on bee algorithm (BA) is proposed. Furthermore, to show the efficiency of the proposed BA, a number of test problems in small and large sizes are solved. Finally, the obtained results are evaluated with the results obtained by GAMS and PSO algorithm. On the other hand, this paper considers customers’ satisfaction via considering earliest and latest service time in customer nodes. It is proven that VRPs belong to the category of NP-Hard problems thus due to the complexity of VRP with exact methods in large-scale problems, a meta-heuristic method based on bee algorithm (BA) is proposed. Furthermore, to show the efficiency of the proposed BA, a number of test problems in small and large sizes are solved. Finally, the obtained results are evaluated with the results obtained by GAMS and PSO algorithm.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد صالحیان |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران
رضا توکلی مقدم |
استاد، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران
نرگس نوروزی |
دانش آموخته دوره دکتری، دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکدههای فنی، دانشگاه تهران، تهران
نشانی اینترنتی
http://jte.sinaweb.net/article_90050_2b4c626ee902e2f9df281f4f0bcce798.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1231/article-1231-2187998.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات