این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
ادیان و عرفان
، جلد ۵۲، شماره ۱، صفحات ۹-۲۱
عنوان فارسی
دوگانۀ معنویت هیجانی ـ غیرهیجانی، بر اساس مقایسۀ یوگای پتنجلی با عرفان اسلامی
چکیده فارسی مقاله
در مقالۀ حاضر از طریق مطالعۀ موردی یوگا و مقایسۀ آن با معنویت اسلامی، به مستندسازی تقسیم «معنویت» به «هیجانی ـ غیرهیجانی» پرداخته شده است. «معنویت» تحولی عمیق در وجود انسان است که وجهۀ فکری، احساسی و رفتاری انسان را به تعالییافتن از زندگی خاکی و حیوانی منعطف میکند. سلوکهای معنوی، آنچنانکه در ادیان و فرهنگهای جهان دیده میشود، متنوع است و میتوان این تنوع را بر محور یک تحلیل سهبخشی مقایسه کرد: غایت سلوک معنوی، مسیر سلوک معنوی و فنون تحول معنوی. در مقالۀ حاضر، یوگای پتنجلی بر اساس این شیوۀ تحلیل، با عرفان اسلامی مقایسه میشود و نشان میدهد که یوگا برحسبِ هر سه مؤلفۀ مزبور، نسبت به عرفان اسلامی آنچنان است که میتوان آن را خالی از هیجانات عاطفی و درنتیجه، «معنویت غیرهیجانی» دانست. اگر غایت یوگا دستیابی به آگاهی برتر و حذف هرگونه تعلق و بیم و رنج است، عرفان اسلامی رو بهسویِ تعلق عاشقانه به حقتعالی دارد و به استقبال رنجها میرود. مسیر سلوک اسلامی و فنون تحول در عرفان اسلامی نیز به خلاف یوگا، سراسر آکنده از واردات قلبیه و دگرگونیهای عاطفی ناب است. با این مقایسه، میتوان دو گونه معنویت را بازشناسی کرد (معنویت هیجانی و معنویت غیرهیجانی) و آن را در تحلیل معنویتهای دیگر به کار برد. هر معنویتی میتواند در نقطهای از یک طیف قرار گیرد، طیفی که یک سر آن، معنویت کاملاً هیجانی و یکسوی دیگرش، معنویت خالی از هیجانات روحی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Binary division between emotional spirituality and non-emotional one, upon a comparative study of Patanjali Yoga and Islamic Mysticism
چکیده انگلیسی مقاله
In this article, through a case study of yoga and its comparison with Islamic spirituality, we document the division of "spirituality" into "emotional-non-emotional". "Spirituality" is a profound transformation in human existence that turns the intellectual, emotional and behavioral image of man toward the excellence of earthly and animal life. Spiritual paths, as seen in religions and cultures of the world, are varied, and this diversity can be compared on the basis of a three-part analysis: the goal of spiritual path, its route and the techniques of spiritual evolution. The present article compares Patanjali yoga with Islamic mysticism on the basis of this method of analysis and shows that yoga is very devoid of emotional emotion and therefore emotionally devoid of all three components. It can be called "non-emotional spirituality." If yoga is about achieving superior consciousness and eliminating all attachment and suffering, Islamic mysticism is about loving devotion to righteousness and welcomes suffering. The path of Islamic conduct and the techniques of evolution in Islamic mysticism, unlike yoga, are full of heart-wrenching imports and pure emotional transformation. By this comparison, one can identify two types of spirituality (emotional spirituality and non-emotional spirituality) and apply it to the analysis of other spiritualties. Every spirituality can be placed on the point of a spectrum, the spectrum of which, on the one hand, is purely emotional and on the other, spirituality devoid of spiritual emotions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
بهزاد حمیدیه |
استادیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه تهران.
نشانی اینترنتی
https://jrm.ut.ac.ir/article_74487_4c75cf31a02057e95fbd577eae59128d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/586/article-586-2193255.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات