این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش ها و سیاست های اقتصادی، جلد ۲۷، شماره ۹۱، صفحات ۱۹۱-۲۲۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر شاخص‌های خلاقیت بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب
چکیده فارسی مقاله بر اساس نظریه‌های جدید توسعه، خلاقیت نقش اساسی در تحقق رشد و توسعه اقتصادی از طریق تبدیل "قابلیت­های" انسانی به "کارکردهای" انسانی، ایفا می‌کند. در واقع نقطه عطف توسعه اقتصادی زمانی است که اصلی‌ترین عامل توسعه یعنی انسان، ذهن انسان و قابلیت‌ها و توان نامحدود ذهن انسان مورد توجه قرار ‌گیرد. بر این اساس، مطالعه حاضر سعی دارد به بررسی تأثیر شاخص‌های جهانی خلاقیت بر رشد اقتصادی در دو گروه کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه طی دوره 2016-1990 با استفاده از روش تحلیل عاملی و اقتصادسنجی فضایی بپردازد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی بیانگر وجود سه عامل برای شاخص‌های خلاقیت در کشورهای در حال توسعه و دو عامل برای کشورهای توسعه‌یافته می‌باشد. طبق نتایج به دست آمده از روش اقتصادسنجی فضایی، برای کشورهای توسعه‌یافته ملاحظه می‌گردد که هر دو عامل اول (متغیرهای مخارج تحقیق و توسعه، ثبت اختراع، صادرات صنایع با فناوری بالا و تعداد محققین تحقیق و توسعه) و دوم (متغیرهای صادرات خلاق و تحصیلات عالی) تأثیر مثبت و معنی‌داری بر رشد اقتصادی دارند. نتایج کشورهای در حال توسعه نیز نشان می‌دهد که هر سه عامل اول (متغیرهای مخارج تحقیق و توسعه، ثبت اختراع و محققین تحقیق و توسعه)، دوم (متغیرهای صادرات صنایع با فناوری بالا و صادرات خلاق) و سوم (متغیر تحصیلات عالی) تأثیر مثبت و معنی‌داری بر رشد اقتصادی دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلاقیت، رشد و توسعه اقتصادی، تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی

عنوان انگلیسی Study the Impact of Creativity on Economic Growth in Selected Countries
چکیده انگلیسی مقاله According to modern development theories, creativity plays an important role in economic growth through shifting human capabilities to human feasibilities. In fact, the milestone of development is when human, human mind, its infinite power, and human capabilities came in to consideration. So, the objective of this research is to study the effect of global indicators of creativity on economic growth in two set of countries (developed and developing countries) during 1990-2016, by using factor analysis and spatial methods. The results of factor analysis indicate that there are three factors for creativity indicators in developing countries and two factors in developed countries. According to the results of spatial econometric method, both of the factors, the first (R&D expenditure, patent, high-technology exports and number of researchers in R&D) and the second factors (creative export and human capital) in developed countries have a positive effect on economic growth; also the results for developing countries show that all three of the first (R&D expenditure, patent and number of researchers in R&D) , the second (high-technology exports and creative export) and the third factors (human capital) , have a positive effect on economic growth
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پرویز محمدزاده | Parviz Mohammadzadeh


محمود متوسلی | Mahmood Motevaseli


محمدباقر بهشتی | Mohammad Bagher Beheshti


اکرم اکبری | akram akbari



نشانی اینترنتی http://qjerp.ir/browse.php?a_code=A-10-1880-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1345/article-1345-2198322.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات