این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۴، شماره ۱۰۴، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسه مهارت های اجتماعی، خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر کم شنوای مدارس راهنمایی عادی و استثنایی شهر اهواز (۴تا ۱۵-۱-۱۰۴-۱۳۸۹)
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه ی مهارت های اجتماعی، خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسرکم شنوای مدارس عادی (تلفیقی) و استثنایی مقطع راهنمایی، با کنترل هوش، است. نمونه ی مورد مطالعه در این پژوهش شامل : 58 دانش آموز کم شنوا، 30 دانش آموز کم شنوا (15 دختر و 15 پسر) از مدارس استثنایی و 28 دانش آموز کم شنوا (14 دختر و 14 پسر) از مدارس عادی شهر اهواز بودند. نمونه گیری از جامعه ی اول به روش تصادفی ساده و از جامعه ی دوم به صورت سرشماری می باشد که از بین دانش آموزان کم شنوای مقطع راهنمایی این شهر، که در سال تحصیلی 88-1387مشغول به تحصیل بودند، انتخاب شدند. دانش آموزان مورد مطالعه از نظر هوش، دوره تحصیلی و نوع ناشنوایی همتاسازی شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت، مقیاس خودپنداره راجرز، معدل تحصیلی و آزمون هوش ریون بودند. داده ها با استفاده از روش های آماری تحلیل واریانس و تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به طورکلی، در نتایج بدست آمده، بین دانش آموزان کم شنوای دختر و پسر مدارس عادی و مدارس استثنایی از لحاظ مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. ولی در خودپنداره تفاوت ها معنی دار بود. دانش آموزان دختر و پسر کم شنوای مدارس استثنایی در مقایسه با دانش آموزان کم شنوای مدارس عادی از خودپنداره ی قوی تری برخوردار بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Not Available36
چکیده انگلیسی مقاله
Not Available
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Not Available
نویسندگان مقاله
احسان کردی | . .
فاطمه کیان پور قهفرخی | . .
منیجه شهنی ییلاق | . .
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-69&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آسیب دیده شنوایی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات