این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۲، شماره ۶، صفحات ۷۱-۸۰
عنوان فارسی
بررسی توزیع دما طی تست تنش دینامیکی بر روی سطح باتری لیتیوم-یون بکار گرفته شده در یک خودروی هیبرید الکتریکی
چکیده فارسی مقاله
دو چالش بزرگ دنیای امروز آلودگی هوای شهرها و نگرانی از روبه پایان نهادن سوختهای فسیلی است که بشر را ناگزیر به جایگزین کردن منابع تجدید ناپذیر سوخت با منابع تجدید پذیر انرژی میکند. در هر دو زمینه صنعت خودرو نقش قابل توجهی دارد. جهت غلبه بر چالشهای مذکور، طی دهه اخیر توسعه خودروهای الکتریکی در دستور کار صنعت خودرو بوده است. در این خودروها باتریهای قابل شارژ لیتیوم-یون نقشی اساسی ایفا می کنند. کارآیی، ایمنی و عمر این باتریها بسیار متأثر از دمای عملکردی آنها است. در این پژوهش به کمک داده های تجربی یک سلول باتری لیتیوم-یون منشوری با استفاده از نرم افزار انسیس فلوئنت به صورت مدل دو پتانسیلی و زیر مدل NTGK شبیه سازی میگردد و تغییرات زمانی ولتاژ و دمای ماکزیمم سلول به همراه توزیع دما طی چهار نرخ دشارژ ثابت C 2، C 3، C 7 و C 9 و نیز طی پروفیل دشارژ متغیر با زمان تست تنش دینامیکی (تست ویژه باتری خودروی هیبریدی) در بازههای مختلف ارائه و مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج حاصل از شبیه سازی بیان گر آن است که دماهای بالایی نظیر 45 درجه سانتیگراد نیز در طی تست تنش دینامیکی تجربه میشود. چنین دمایی علاوه بر اینکه میتواند منجر به فرسودگی سریع باتری شود، میتواند مخاطره آفرین نیز باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation of temperature distribution during dynamic stress test on the surface of a lithium-ion battery used in a hybrid electric vehicle
چکیده انگلیسی مقاله
Two of the great challenges of today's world are the air pollution of cities and the depleting of fossil fuel resources which forces humankind to replace non-renewable energy sources with renewable energy sources. In both challenges the automotive industry plays a significant role. To overcome the mentioned challenges, during the last decade, the development of electric vehicles has been on the agenda for the automotive industry. At the moment, all types of hybrid electric vehicles (HEVs) are offered at relatively competitive prices by the world's top automakers. Lithium-ion rechargeable batteries play a vital role in these vehicles. The performance, safety and life of these batteries are very much affected by their operating temperature. In this study, we used the experimental data of a Lithium-ion battery cell with using the ANSYS Fluent software in the form of a two-potential model and the NTGK sub-model was simulated. Time evolution of cell voltage and maximum temperature as well as the distribution of temperature during dynamic stress test (special battery test for HEVs) in different intervals are presented. The results of the simulations showed that high temperatures as 45 C are experienced during the dynamic stress test; this can lead to fast exhaustion and safety risk.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامرضا مولایی منش |
استادیار دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی خودرو
سید مرتضی موسوی خوشدل |
دانشکده شیمی، دانشگاه علم و صنعت ایران
امیر بهادر نعمتی |
دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_3230_8d5123e3b5a1b62a1bf4dad0fa1c8c53.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2205199.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات