این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۲، شماره ۴، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی مطالعه اثرات اغتشاش دورانی سکوی شناور بر عملکرد آیرودینامیکی توربین باد فراساحلی در حضور سیستم کنترل زاویه گام
چکیده فارسی مقاله در این تحقیق به بررسی اثرات دوران سکوی توربین باد فراساحلی شناور 5 مگاواتی اِن آر ای اِل بر روی عملکرد آیرودینامیکی آن در حضور سیستم کنترل زاویه گام پرداخته می‌شود. برای مدل‌سازی آیرودینامیکی از روش مومنتوم المان پره ناپایا استفاده شده است. ابتدا این مدل ایرودینامیکی بر اساس داده های مرجع توربین باد نمونه اعتبارسنجی شده و نتایج مطلوب حاصل شده است. در ادامه به منظور اعمال سیستم کنترل تثبیت توان، مقدار زاویه گام بعنوان پارامتر کنترلی بر اساس یک کنترل کننده PI استخراج گردیده است. حرکت اغتشاشی وارد به توربین باد شناور در سه جهت پیچ، رول و یاو مطالعه شده که این جابجایی های دورانی با استفاده از تابع سینوسی تقریب زده شده است. نتایج نشان می‌دهد که از میان سه حرکت مورد بررسی، حرکت پیچ بیشترین اثر را بر روی پارامترهای عملکردی توربین باد شناور دارد. این حرکت باعث می‌شود تا مقدار ضریب توان میانگین نسبت به حالت مبنا یا توربین باد ثابت در نسبت‌های سرعت نوک پره کمتر از 7 کاهش یابد و در نسبت‌های سرعت نوک پره بیشتر از 7 افزایش ضریب توان نتیجه شود. این روند برای حرکت‌های رول و یاو بصورت خفیف تر دیده می‌شود. علاوه بر این مقدار زاویه گام میانگین همواره در حالت شناور افزایش می‌یابد که به معنای تلاش بیشتر سیستم کنترلی برای تثبیت توان می‌باشد. از این بستر با توجه به قابلیت تحلیل ناپایا می توان در مطالعه پارامتری و نیز در بهینه سازی توربین های بادی شناور استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Study the Effect of Floating Platform Rotational Disturbance on the Aerodynamic Performance of Offshore Wind Turbine in the Presence of Pitch Control System
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, the effects of a floating platform rotational motion on performance of an offshore wind turbine are investigated. For this sake, the unsteady blade element momentum method is used as the aerodynamic modelling tool. The proposed model has been validated based on data available for the reference turbine in the ground or fixed platform. To estimate the pitch angle as the control parameter in the power adjusting system, the PI controller is being utilized. The rotation of floating platform including three main angular motion as pitch, roll and yaw have been studied which are approximated by a sinusoidal function. Results showed that among rotational motions, the effect of pitch motion is more considerable than roll and yaw motions. In case of pitching motion input, reduction of mean power coefficient for tip speed ratios less that 7 is expected. For high tip speed ratios more than a critical TSR, the trend is reverse with respect to fixed-platform case. Magnitude of change in the power coefficient however depends on several parameters which is explained more in the paper. The same but degraded trend also occurs in the case of roll and yaw disturbances. Moreover, the mean value of blade pitch angle which is an index of control effort is being increased.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید کریمیان علی آبادی |
هیات علمی گروه هوافضا دانشکده مکانیک دانشگاه تربیت مدرس

سپهر راسخ |
گروه هوافضا دانشکده مکانیک دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_3059_6e79582e9e6c9167b029064c34a1cf40.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2205232.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات