این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۲، شماره ۲، صفحات ۶۱-۷۰
عنوان فارسی
بررسی تأثیر حضور آلایندههای سوخت آند بر عملکرد پیل سوختی غشاء پلیمری
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش، شبیهسازی جریان تکفاز و دوفاز، همدما، گذرا و در حالت دوبعدی برای سمت آند پیل سوختی غشاء پلیمری صورت گرفته است. در این تحقیق، ابتدا اثر ورود مونواکسید کربن به همراه هیدروژن ورودی به آند بر عملکرد پیل سوختی بهصورت پایا موردبررسی قرارگرفته است. سپس رفتار گذرای پیل سوختی تحت مسمومیت CO و تأثیر تزریق هوا به هیدروژن بر میزان بازگشت چگالی جریان ازدسترفته بررسی شده است. بهمنظور اعتبارسنجی مدل، نتایج عددی بهدستآمده با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شدهاند و تطابق قابل قبولی مشاهدهشده است. بر اساس نتایج، حتی در غلظتهای بسیار کم CO نیز چگالی جریان بهشدت کاهش مییابد )کاهش حدود 70 % چگالی جریان در غلظت ppm 10 در حدود 30 دقیقه(. تزریق مقدار کمی هوا به هیدروژن ورودی منجر به بازگشت سریع چگالی جریان ازدسترفته میگردد )بازگشت حدود 00 % چگالی جریان اولیه در مدت 2 دقیقه در اثر تزریق 5% هوا در غلظت ppm 53 (. افزودن درصد هوای بالاتر تنها منجر به بهبود ناچیزی در عملکرد پیل سوختی میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Investigation of the effect of anode fuel contaminants on the performance of PEMFC
چکیده انگلیسی مقاله
In the present work, a two-dimensional, transient, isothermal, single-phase and two-phase, multicomponent transport model is considered for the anode-side electrode of a PEMFC. The steady-state effects of introducing the CO-contaminated hydrogen on the cell performance were investigated. Then, the dynamic behavior of a PEMFC under CO-poisoning and the effects of air bleeding on the recovery of the output current density were investigated. The numerical results of model were compared and validated with experimental results. The results indicated that even using a low CO concentration, lead to significant degradation of the fuel cell current density (about 70% of the output current was lost within 30 min when the hydrogen is pre-mixed with 10 ppm of CO as the fuel). Injecting a small amount of air into the anode stream, resulted in fast recovery of the lost current density (by injecting about 5% air into the fuel, 80% of the output current was recovered within 2 min at 53 ppm CO). Higher air bleeding ratio only resulted in minor improvement of the cell performance.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس مرادی بیلندی |
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
محمد جعفر کرمانی |
صنعتی امیرکبیر*مهندسی مکانیک
هادی حیدری |
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران
محمد مهدی عبداله زاده سنگرودی |
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیر کبیر
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_2818_688c0ae7f66d9df9c9c77ea49e02da67.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2205272.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات