این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۱، شماره ۶، صفحات ۱۲۱-۱۳۰
عنوان فارسی
مطالعه عددی و تجربی جریان سیال غیرنیوتنی با لزجت بالا در فرآیند اکستروژن قطعات پلیمری چند مادهای
چکیده فارسی مقاله
عامل اصلی تورم مقطع نوار پلیمری پس از خروج از قالب، تنش موجود در آن است که به افت فشار و عدم توازن سرعت در خروجی قالب مربوط میباشد. لذا در این مقاله اثر توازن سرعت در صفحه خروجی قالب بر ابعاد قطعه تولید شده مورد مطالعه عددی و آزمایشگاهی قرار گرفته شده است. برای پیش بینی توزیع سرعت و فشار، از شبیه سازی سه بعدی جریان سیال غیرنیوتنی با ویسکوزیته بالا، در راهگاههای قالب استفاده شده تا به جای فرآیند تجربی مبتنی بر سعی و خطا، به کمک نتایج شبیه سازی بتوان با تغییر شکل راهگاهها، افت فشار را کاهش و نیز توزیع سرعت را یکنواخت نمود. برای پیش بینی آن از مدل دو فازی VOF استفاده شده است. مقایسه ابعاد پروفیل تولید شده از قالب اولیه (با پروفیل غیر یکنواخت) و قالب اصلاح شده نشان دهنده ابعاد بسیار دقیق تر قالب اصلاح شده میباشد. نتایج نشان میدهد در بخشهای باریک مقطع که در مجاورت نواحی وسیع قرار گرفته اند، بدلیل عدم امکان رسیدن به سرعت یکنواخت، ابعاد مقطع نوار تولید شده کوچکتر از مقدار طراحی می باشد. همچنین با طراحی بهینه هندسه راهگاهها، افت فشار بیش از 40% کاهش یابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبیه سازی، سیال غیر نیوتنی، ویسکوزیته بالا، چند فازی، پلیمر،
عنوان انگلیسی
Numerical and experimental investigation of non-Newtonian high viscosity flow field in multi materials extrusion process
چکیده انگلیسی مقاله
The stresses induced in the rubber by pressure loss and unbalanced velocities at exit is the main factor that affect the swelling of rubber cross-section after exiting the die. In this research, the effect of velocity distribution at the die exit on the rubber dimensions is experimentally and numerically studied with the aid of finite volume method. Three-dimensional simulation of non-Newtonian high-viscosity flow was performed to predict the distribution of velocity and pressure in the die channels. This can eliminates the experimental trial and error procedure for modifying the shape of channels to achieve a uniform velocity distribution and reduction of pressure loss. According to the importance of recognition of the soft and hard materials boundaries in multi-material cross-sections, the two-phase VOF method is employed. A comparison between primary and modified dies shows more precise dimensions of the modified die. The results show that in the narrow portions of the profile in the vicinity of wide regions, because of the impossibility of achieving a uniform velocity distribution, the produced cross-section is smaller than the design value. By the employed numerical method reduces the pressure loss in the modified die by 40% in comparison with that of the primary designed die.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سید محمد جوادی |
دانشگاه صنعتی قوچان*مکانیک
علی محمد ناصریان نیک |
گروه مکانیک- دانشکده مهندسی، دانشگاه صنعتی قوچان
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_3009_f5feb9974b13e8d6ea01e04d63063f2f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-2205311.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات